تبیین دلایل معلمان راهنمای کارورزی برای عدم همکاری با کارورزان
کد مقاله : 1232-3RDINT
نویسندگان
عظیمه تکریمی *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
علیرغم تاکید پژوهشهای گذشته مبنی بر نقش کلیدی معلمان راهنما در هدایت کارورزان به سوی کسب مهارتهای حرفه ای معلمی،و گزارشهای رسیده مبنی بر عدم ایفای این نقش توسط معلمان راهنمای مدارس، تحقیقات اندکی به بررسی دلایل عدم توجه و علاقه معلمان راهنما به همکاری و هدایت کارورزان پرداخته اند. هدف پژوهش حاضر تبیین دلایل عدم همکاری معلمان مدارس با کارورزان دانشگاه فرهنگیان و تحلیل تجربه زیسته کارورزان، معلمان راهنما و مدیران مدارس در این زمینه بود. این پژوهش با رویکرد کیفی اکتشافی و روش تحلیل محتوای استقرایی انجام شد. شرکت‌کنندگان شامل 12 دانشجوی کارورز، 7 معلم راهنما و 4 مدیر مدرسه بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و تحلیل مضمون ها و زیرمضمون ها انجام شد. یافته‌ها پنج مضمون اصلی را نشان داد: (1) تلقی کلاس به‌عنوان حریم خصوصی معلم ، (2) ناآشنایی با کارورزی دانشگاه فرهنگیان ، (3) نگرانی از مشاهده و گزارش شدن رفتارهای آموزشی توسط کارورزان ، (4) شلوغی کلاس‌ها و تصور مختل شدن نظم، و (5) عدم دریافت پاداش مناسب برای همکاری. یافته‌ها نشان می‌دهد که موانع همکاری معلمان با کارورزان ریشه در عوامل نگرشی و فردی معلمان و نیز محدودیت های سازمانی و ساختاری مدرسه‌ دارند. در پایان پیشنهادهایی برای ارتقای تعامل میان دانشگاه و مدرسه، آموزش معلمان راهنما، و تقویت فرهنگ راهنمایی کارورزی فکورانه مطرح شده است.
کلیدواژه ها
: کارورزی، تربیت‌معلمان، معلمان راهنما، کارورزان
وضعیت: پذیرفته شده