مدیریت چالش های کارورزی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان
کد مقاله : 1226-3RDINT
نویسندگان
علی ملاشاهی *
دبیرآموزش وپرورش
چکیده مقاله
درس «کارورزی» در نظام تربیت معلم، صرفاً یک واحد درسی نیست، بلکه به مثابه‌ی نقطه عطف و حلقه‌ی اتصال میان دنیای ذهنیات (تئوری) و جهان واقعیات (عمل) محسوب می‌شود. این مرحله‌ی حیاتی، فرصتی بی‌بدیل است تا «دانش‌آموخته» به «معلمی توانمند» بدل گردد و آموخته‌های نظری خود را در بوته‌ی آزمایشِ محیطِ واقعیِ کلاس، به مهارت و تبحر حرفه‌ای تبدیل کند.کارورزی یکی از مراحل اساسی در پرورش معلمان است؛ این پروسه به‌عنوان رابطی بین نظریه و عمل، دانش آکادمیک را با کاربرد و تبحر در محیط کاری می‌آمیزد. ضرورت این واحد درسی در بهبود عملی توانمندی‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان موجب شد پژوهش کنونی با مقصود شناسایی آسیب‌های کارورزی و شیوه اداره آن‌ها صورت پذیرد.
متد و ایده تحقیق، اسنادی و تشریحی (در دانشگاه فرهنگیان) و مصاحبه میدانی به روش تحلیلی است. جامعه آماری اسناد دربرگیرنده کتب و نوشتارهای مرتبط با کارورزی و مصاحبه هدف‌دار با تعدادی از مدرسان مجرب در ارائه این واحد می‌باشد. یافته‌ها حاکی از آن است که آسیب‌های کارورزی در جنبه‌های سیستمی، روحی و انگیزشی قابل بررسی است. برای کنترل این آسیب‌ها، انسجام سازمانی، منابع انسانی، کنترل اجرایی و عوامل دانشگاه و مدارس، تأمین منابع مناسب‌تر و بیشتر شدن حمایت از جانب مدرسان الزامی می‌نماید.
کلیدواژه ها
کارورزی دانشجو معلمان، توسعه حرفه ای، فقدان منابع آموزشی ، مهارت های مدیریت کلاس ،پشتیبانی آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده