تحلیل تأملی کارورزی و نقش فناوری در پرورش شایستگی‌های معلم فکور
کد مقاله : 1224-3RDINT
نویسندگان
عماد بوعذار *1، هانی عبدالهی2
1دانشجو دانشگاه پردیس شهید باهنر اراک
2دانشجوی دانشگاه پردیس شهید باهنر اراک
چکیده مقاله
این پژوهش با رویکرد کیفی و مطالعه موردی تک‌رویدادی انجام شد و هدف آن واکاوی تجربه زیسته دانشجومعلم در دوره کارورزی یک و بررسی نقش تحلیل تأملی در پرورش شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی، به‌ویژه در بهره‌گیری از فناوری‌های آموزشی بود. داده‌ها از طریق مشاهده مشارکتی و غیرمشارکتی، یادداشت‌های میدانی، گزارش‌های روزانه و چک‌لیست محقق‌ساخته گردآوری و با روش کدگذاری موضوعی تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که کارورزی علاوه بر آشکارسازی چالش‌های آموزشی و مدیریتی، فرصت‌هایی برای رشد حرفه‌ای دانشجومعلمان فراهم می‌آورد. چالش‌های اصلی شامل دشواری در مدیریت کلاس، کمبود امکانات فناورانه و ضعف در فضای یادگیری بودند، در حالی که نقاط قوت شامل تعامل مثبت معلمان با دانش‌آموزان، استفاده از روش‌های مشارکتی و استقبال دانش‌آموزان از حضور کارورز محسوب می‌شدند. تحلیل تأملی موجب شد دانشجومعلم از سطح مشاهده منفعل فراتر رفته و به سطح تحلیل، نقد و ارائه راه‌حل ارتقا یابد. در نتیجه، شایستگی‌هایی همچون مدیریت کلاس، انتخاب روش‌های تدریس مؤثر، مهارت ارتباطی و استفاده از فناوری آموزشی تقویت شدند. این مطالعه تأکید می‌کند که ترکیب کارورزی با تحلیل تأملی و تلفیق نوآوری‌های فناورانه می‌تواند الگویی نوین برای تربیت معلم در ایران فراهم سازد و زمینه‌ساز شکل‌گیری معلمانی خلاق، پژوهشگر و مسئولیت‌پذیر باشد که قادرند آموزش علوم را به تجربه‌ای معنادار و همسو با نیازهای جامعه و جهان امروز بدل کنند.
کلیدواژه ها
کارورزی، تحلیل تأملی، شایستگی حرفه‌ای، معلم فکور، فناوری آموزشی، آموزش علوم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر