تجربه زیسته دانشجومعلمان ریاضی از کارورزی، از اضطراب تا کارآمدی در تدریس
کد مقاله : 1221-3RDINT
نویسندگان
فاطمه راعی1، ریحانه کریمی عزت *2
1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی- دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
اضطراب در دانشجومعلمان، نه تنها یادگیری که کیفیت تدریس آینده آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این پژوهش با هدف واکاوی تجارب دانشجومعلمان رشته ریاضی از دوره کارورزی و تبیین نقش آن به عنوان راهبردی برای کاهش اضطراب و تقویت آمادگی حرفه‌ای آنان انجام شد. این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل 12 نفر از دانشجومعلمان رشته آموزش ریاضی بود که دوره کارورزی خود را سپری کرده بودند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌ای نیمه‌ساختاریافته شامل سوالات مقیاسی و تشریحی عمیق گردآوری و با استفاده از تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از یک تحول معنادار در تجربه شرکت‌کنندگان بود. مضامین اصلی استخراج‌شده عبارت بودند از، اول: گذار از ترس به اعتماد به نفس: که خود شامل خرده مضامینی چون کاهش ترس از قضاوت و اشتباه و افزایش حس توانمندی در مدیریت کلاس بود. دوم: نقش واسطه‌ای تجربه زیسته: که عوامل کلیدی چون بازخورد سازنده، مشاهده الگویی و مواجهه بالینی با موقعیت‌های واقعی در آن جای می‌گرفت. سوم: شکل‌گیری هویت حرفه‌ای، که با خرده مضامینی مانند کشف سبک تدریس شخصی و تغییر نگرش از انتقال دانش به مربیگری تبیین شد. نتایج به وضوح نشان می‌دهد که دوره کارورزی، با فراهم آوردن فضایی برای مواجهه عملی، بازخورد و انعکاس، نه تنها به عنوان یک راهبرد کاهنده اضطراب، بلکه به عنوان بستر اصلی شکل‌دهی به هویت و کارآمدی حرفه‌ای دانشجومعلمان عمل می‌کند. بر اساس این یافته‌ها، تقویت و ساختارمندسازی هرچه بیشتر دوره‌های کارورزی با تأکید بر بعد عاطفی-روان‌شناختی پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه ها
کارورزی، اضطراب ریاضی، دانشجو‌معلمان ریاضی، باورهای حرفه‌ای، هویت حرفه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده