تحلیل نقش دانش آموزش محتوا (PCK) در مدیریت چالش‌ های هیجانی و ارتقا یادگیری حرفه‌ای دانشجو‌ معلمان با تاکید بر تجربه کارورزی دانشجویان پردیس شهید باهنر اراک
کد مقاله : 1220-3RDINT
نویسندگان
احسان منصوری1، رضا موچان *2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اراک
22- مشاور تربیتی تحصیلی آموزش و پرورش ناحیه یک اراک
چکیده مقاله
این مطالعه به بررسی تجربیات اضطراب، فشار روانی و نحوه مدیریت موقعیت ‌های کلاس درس توسط دانشجویان کارورز رشته امور تربیتی در دوره کارورزی می‌ پردازد. هدف پژوهش شناسایی روش ‌های مقابله با فشار روانی و تحلیل توانایی کارورزان در مدیریت تدریس، تعامل با دانش ‌آموزان و استفاده از دانش آموزش محتوا (PCK) بود. نمونه پژوهش شامل دانشجویان کارورز بود که از طریق مصاحبه‌ های نیمه‌ ساختار یافته و داده‌ های کیفی جمع ‌آوری شدند. تحلیل محتوا نشان داد که کارورزان با تکیه بر آمادگی پیشین، تسلط بر محتوای درسی، استفاده از روش ‌های جایگزین تدریس و نگرش مثبت به ارزیابی استاد راهنما توانستند اضطراب و نگرانی‌ های خود را کاهش داده و محیطی مناسب برای یادگیری دانش ‌آموزان فراهم کنند. یافته‌ ها همچنین حاکی از آن بود که انعطاف ‌پذیری در مدیریت کلاس، ارتباط موثر با دانش ‌آموزان و استفاده از روش‌ های هدایتگرانه مانند پرسش‌ های باز، از مهم ‌ترین عوامل افزایش اعتماد به نفس و کنترل کلاس است. این پژوهش نشان می ‌دهد که دوره کارورزی نه تنها فرصتی برای تمرین مهارت ‌های عملی است، بلکه نقش موثری در توسعه شایستگی ‌های حرفه ‌ای و توانایی مدیریت فشار روانی در معلمان آینده دارد.
کلیدواژه ها
کارورزی، مدیریت هیجانات، دانش آموزش محتوا (PCK)، امور تربیتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی