| بررسی تطبیقی برنامه درسی کارورزی تربیت معلم در کشورهای فنلاند، سنگاپور، مصر و ایران |
| کد مقاله : 1214-3RDINT |
| نویسندگان |
|
زهره ملکی * دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش، مقایسه تطبیقی عناصر برنامه درسی کارورزی در نظام تربیت معلم کشورهای فنلاند، سنگاپور، مصر و ایران است. در این پژوهش با استفاده از روش تطبیقی، شباهت ها و تفاوت های عناصر برنامه درسی کارورزی کشورهای مذکور به منظور ارائه پیشنهاداتی کاربردی برای بهبود بخشیدن به برنامه درسی نظام تربیت معلم ایران بررسی و مقایسه شده است. اطلاعات مورد نیاز آن برای پاسخگویی به پرسش ها از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای،گزارش های تحقیقی، مقالات معتبر و جستجو در شبکه جهانی اینترنت مرتبط و سایت های وزارت آموزش و پرورش کشورهای مورد مطالعه گردآوری شده است. الگوی مورد استفاده در این زمینه، الگو بردی است. مهمترین نتایج به دست آمده نشان داده است که با وجود آنکه رویکرد برنامه درسی کارورزی در نظام تعلیم تربیت همه این کشورها به سبک تاملی می باشد، اما هنوز ایران به نسبت سایر کشورها در نظام تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان، نیازمند برنامهریزی و جامعیت بخشی بیشتر به ساختار آموزشی درس کارورزی میباشد تا بتواند به سمت پرورش قدرت مواجهه فکورانه و تامل محور در دانشجومعلمان گامی موثر بردارد. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، نظام تربیت معلم، کیفیت بخشی به تربیت معلم، مطالعات تطبیقی. |
| وضعیت: پذیرفته شده |