| واکاوی تجارب زیسته درس کارورزی در دانشجو معلمان دختر رشته روانشناسی کودکان با نیاز های ویژه دانشگاه فرهنگیان یزد |
| کد مقاله : 1210-3RDINT |
| نویسندگان |
|
احمد شریفی اردانی *1، فاطمه سلیمی2، مهلا پور جعفر2، فاطمه حکیمیان2 1احمد شریفی اردانی، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه ازاد، واحد یزد |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف واکاوی تجارب زیسته دانشجو معلمان دختر رشته کودکان با نیازهای ویژه در دوره کارورزی انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی اجرا گردید. جامعه آماری کلیه دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان یزد بودند و مشارکت کنندگان را 12 نفر از دانشجو معلمان این رشته تشکیل دادند به نحوی که سوالات و مصاحبه ها ادامه پیدا کرد تا تحقیق به اشباع رسید و در مصاحبه های بعدی اطلاعات جدیدی دریافت نشد . دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری شده است. تحلیل دادهها منجر به استخراج 8 مضمون اصلی شامل؛ انگیزههای اولیه، توصیف محیط کارورزی، تصورات و نگرانیهای قبل از کارورزی، چالش های عاطفی و روانی، شکاف تئوری و عمل ، دغدغه ارتباط و مدیریت کلاس، عوامل حمایتی و تغییر نگاه به معلمی شد. یافتهها نشان داد دوره کارورزی برای دانشجو معلمان، فرآیندی تحولآفرین است که از طریق مواجهه مستقیم با واقعیتهای محیط آموزشی، موجب بازتعریف هویت حرفهای و تقویت انگیزش درونی میشود |
| کلیدواژه ها |
| تجربه زیسته، دانشجو معلم دختر، کودکان با نیازهای ویژه، کارورزی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |