واکاوی تجارب زیسته درس کارورزی در دانشجو معلمان دختر رشته روانشناسی کودکان با نیاز های ویژه دانشگاه فرهنگیان یزد
کد مقاله : 1210-3RDINT
نویسندگان
احمد شریفی اردانی *1، فاطمه سلیمی2، مهلا پور جعفر2، فاطمه حکیمیان2
1احمد شریفی اردانی، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه ازاد، واحد یزد
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف واکاوی تجارب زیسته دانشجو معلمان دختر رشته کودکان با نیازهای ویژه در دوره کارورزی انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی اجرا گردید. جامعه آماری کلیه دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان یزد بودند و مشارکت کنندگان را 12 نفر از دانشجو معلمان این رشته تشکیل دادند به نحوی که سوالات و مصاحبه ها ادامه پیدا کرد تا تحقیق به اشباع رسید و در مصاحبه های بعدی اطلاعات جدیدی دریافت نشد . داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری شده است. تحلیل داده‌ها منجر به استخراج 8 مضمون اصلی شامل؛ انگیزه‌های اولیه، توصیف محیط کارورزی، تصورات و نگرانی‌های قبل از کارورزی، چالش های عاطفی و روانی، شکاف تئوری و عمل ، دغدغه ارتباط و مدیریت کلاس، عوامل حمایتی و تغییر نگاه به معلمی شد. یافته‌ها نشان داد دوره کارورزی برای دانشجو معلمان، فرآیندی تحول‌آفرین است که از طریق مواجهه مستقیم با واقعیت‌های محیط آموزشی، موجب بازتعریف هویت حرفه‌ای و تقویت انگیزش درونی می‌شود
کلیدواژه ها
تجربه زیسته، دانشجو معلم دختر، کودکان با نیازهای ویژه، کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر