| از چالش تا راه حل: مطالعه ای بر موانع همکاری دانشگاه فرهنگیان و مدارس در اجرای کارورزی |
| کد مقاله : 1208-3RDINT |
| نویسندگان |
|
سجاد صالحیان * دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی (آموزش ابتدایی)، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ریشه ها، پیامدها و راهکارهای ضعف تعاملات میان دو نهاد دانشگاه فرهنگیان و مدرسه، به عنوان یکی از موانع و چالش های درس کارورزی است. این پژوهش از نظر روش شناسی، کیفی با رویکرد تحلیل مضمون است. همچنین علاوه بر آن، نویسنده در ادامه با رویکرد توصیفی- تحلیلی دیدگاه ها و تحلیل های خود را نیز بیان کرده است. بنابراین داده های پژوهش به دو شیوه گردآوری شده اند: 1. مصاحبه نیمه ساختارمند با اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اراک، که دارای تجربه مستقیم در عرصه کارورزی هستند. 2. توصیف و تحلیل استدلالی شامل مشاهدات، برداشت ها و تحلیل های پژوهشگر بر اساس تجربه حرفه ای، تاملات نظری و استدلال های شخصی. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اراک می باشد. نمونه گیری نیز به صورت هدفمند و معیارمحور انجام شده است. همین طور تعداد افراد نیز بر اساس اشباع نظری تعیین شده که 12 نفر از این اعضا را شامل می شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که حل مسئله ضعف همکاری و تعاملات میان دانشگاه فرهنگیان و مدارس نیازمند رویکردی چندبعدی و جامع است. از این رو، به نظر می رسد این یافته ها می توانند زمینه را برای بهبود تعاملات میان دانشگاه و مدارس در اجرای برنامه کارورزی موفق هموار سازد. |
| کلیدواژه ها |
| همکاری، راه حل، موانع، دانشگاه فرهنگیان، مدارس، کارورزی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |