| کارورزی علوم تجربی: از مشاهده تعاملی تا نوآوریهای فناورانه و الگوهای جهانی تربیت معلم |
| کد مقاله : 1207-3RDINT |
| نویسندگان |
|
محمدعلی عذرازاده *1، حیدر پوررکنی2، علی مقدسی3 1دانشجوی رشته آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه؛ دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اراک 2دانشجوی رشته آموزش علوم تجربی؛ دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اراک 3استادیار دانشگاه فرهنگیان اراک |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجربه زیسته دانشجومعلم در کارورزی علوم تجربی و بررسی نقش مشاهده تعاملی در ارتقای کیفیت تربیت معلم انجام شد. مطالعه با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی تکرویدادی انجام گردید. دادهها از طریق مشاهده مشارکتی و غیرمشارکتی، یادداشتهای میدانی و چکلیستِ محققساخته گردآوری و با روش کدگذاری موضوعی تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که کارورزی فرایندی چندبعدی است که علاوه بر تقویت مهارتهای تدریس و مدیریت کلاس، موجب رشد حرفهای، افزایش اعتمادبهنفس و شناخت عمیقتر از محیط آموزشی میشود. مشاهده تعاملی، کارورز را از سطح مشاهده منفعل به سطح تحلیل و نقد ارتقا داده و امکان بازاندیشی در موقعیتهای آموزشی را فراهم کرده است. نتایج همچنین بیانگر وجود چالشهایی همچون کمبود امکانات فناورانه و ضعف در فضای یادگیری است؛ در مقابل، تعامل مثبت معلمان با دانشآموزان و استفاده از روشهای مشارکتی بهعنوان نقاط قوت شناخته شدند. در مجموع، این پژوهش الگویی نوین برای تلفیق کارورزی، علوم تجربی و مشاهده تعاملی ارائه میدهد که میتواند به پرورش معلمانی خلاق، پژوهشگر و مسئولیتپذیر منجر شود. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، علوم تجربی، مشاهده تعاملی، تربیت معلم، نوآوری فناورانه، الگوهای جهانی آموزش. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |