چگونه می توان اصل بنیادین «شفافیت» را در کارورزی دانشگاه فرهنگیان تقویت کنیم؟
کد مقاله : 1205-3RDINT
نویسندگان
خدایار مختاری1، امیرحسین جنتیان *2، حانیه اکلیلی3
1گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه، ایران، مدرس دانشگاه فرهنگیان
3آموزگار پایه ششم آموزش‌و‌پرورش، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
کارورزی یا تمرین معلمی در دانشسراها، تربیت معلم قدیم و در مفهوم جدید، دانشگاه فرهنگیان، یکی از ارکان رکین آموزش نظری- عملی با تأکید بر عمل و عامل تمایز این دانشگاه با دگر دانشگاه هاست که با تبیین اصل بنیادین «شفافیت» این روشن گری قابل ملاحظه است. برنامه ریزی درسی کارورزی از گذشته تا به امروز دارای چالش ها و فرصت هایی است که با شفافیت، چالش ها به فرصت تبدیل خواهد شد و فرصت ها به شیوه ی مدرن و پسامدرن در ارتقای تحول و پویایی دانش عملی دانشجو-معلمان مؤثر خواهد بود. نویسندگان در این جستار برآنند ابتدا به چالش های ناشی از عدم شفافیت درس کارورزی بپردازند و با تحلیل علمی و تسهیل این مهم در پویایی و تحول آن گام بردارند تا ارکان کارورزی در دانشگاه شامل؛ معاونت آموزشی، مدیران گروه، استاد راهنما و در آموزش و پرورش شامل؛ معاونت های آموزش های سه گانه و زیرمجموعه به خصوص مدیر مدرسه، معلم راهنما و سایر اعضا به تفهیم و تفاهم نایل شوند.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، چالش ها، فرصت ها، آموزش و پرورش، استادراهنما.
وضعیت: پذیرفته شده