| طراحی و اجرای بسته مداخلهی آموزشی-روانی در کارورزی۲: اقدامپژوهی برای کاهش اضطراب و رفتارهای نابهنجار |
| کد مقاله : 1204-3RDINT (R1) |
| نویسندگان |
|
محمدرضا خدادوست *1، پریا اسعدی نسب2، الهه داداشی2 1گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان،
56441 تهران، - صندوق پستی 888 ایران 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، 56441 تهران، - صندوق پستی 888 ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش کیفی حاضر به روش اقدامپژوهی و با هدف طراحی و اجرای یک مداخله آموزشی-روانی برای کاهش اضطراب و رفتارهای نابهنجار در یکی از دانشآموزان پسر پایه ابتدایی مدرسه شهادت ناحیه ۵ تبریز انجام شد. دادههای مورد نیاز از طریق مشاهده مستقیم رفتار دانشآموز در محیط کلاس و حیاط مدرسه، اجرای مصاحبه نیمهساختاریافته با مادر، معلمان سالهای گذشته و مشاور مدرسه، و همچنین مطالعه عمیق پرونده تحصیلی و بهداشتی وی گردآوری شد. پس از تحلیل کیفی دادهها، یک بسته مداخلهی یکماهه طراحی و اجرا گردید. راهبردهای این مداخله شامل ایجاد رابطهای مبتنی بر اعتماد و همدلی با دانشآموز، واگذاری مسئولیتهای کلاسی متناسب با توانمندیهایش، ارائه تشویق کلامی و غیرکلامی منظم، فرصتسازی برای مشارکت هدفمند در فعالیتهای گروهی و در نهایت ارجاع وی به جلسات مشاورهی تخصصی بود. ارزیابی نتایج در پایان دوره مداخله، با استفاده از مشاهدات تکمیلی و بازخورد ذینفعان، حاکی از کاهش محسوس سطح اضطراب و کاهش تعدد و شدت رفتارهای نابهنجار بود. همچنین، بهبود قابل ملاحظهای در شاخصهای اعتمادبه نفس، میزان مشارکت فعال در کارهای گروهی و ارتقای نمرات درسی دانشآموز مشاهده شد. این مطالعه نشان میدهد که اجرای نظاممند و هدفمندِ مداخلات عاطفی-اجتماعی در چارچوب فرآیند «کارورزی ۲» دانشگاه فرهنگیان، میتواند به عنوان راهکاری عملی و مؤثر برای حل و کاهش مشکلات رفتاری-عاطفی دانشآموزان در بستر مدرسه به کار گرفته شود. |
| کلیدواژه ها |
| اضطراب، رفتارهای نابهنجار، پیشرفت تحصیلی، کارورزی 2، دانشآموز دبستانی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |