پیوند کارورزی با نظریه‌های یادگیری و تدریس: چارچوبی برای آموزش اثرگذار
کد مقاله : 1198-3RDINT
نویسندگان
محمد رضا اخگر *
کارشناس شاهد و ایثارگر دانشگاه فرهنگیانی
چکیده مقاله
دوره‌های کارورزی تربیت معلم، حلقه‌ای ضروری برای پیوند دانش نظری با عمل آموزشی در محیط مدرسه هستند. این پژوهش با هدف طراحی برنامه‌ای اثربخش برای کارورزی معلمی، سه محور اصلی را بررسی می‌کند: تبیین مبانی نظری، ارائه چارچوب طراحی و تحلیل راهکارهای تقویت پیوند نظریه و عمل. یافته‌ها نشان می‌دهد گذار از رویکرد سنتی به الگویی نظام‌مند، مبتنی بر تلفیق پنج نظریه یادگیری —ساختارگرایی، یادگیری موقعیتی، یادگیری تجربی، نظریه شناختی–اجتماعی و ارتباط‌گرایی— کلید موفقیت برنامه است.
در این الگو، یادگیری حرفه‌ای از طریق چرخه تأملی، مشارکت در جامعه عمل آموزشی، الگوبرداری از معلمان مجرب و اجرای پروژه‌های عمل‌پژوهی محقق می‌شود. دستیابی به این هدف، مستلزم همکاری همه‌جانبه دانشگاه فرهنگیان و مدارس برای خلق تجربه‌ای یکپارچه است که همزمان بر توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای، خودکارآمدی آموزشی و تفکر انتقادی دانشجو–معلمان متمرکز باشد. این چارچوب، با ترکیب مبانی نظری و راهکارهای عملی، زمینه را برای تربیت معلمانی reflexive و کارآمد در سیستم آموزشی فراهم می‌کند.
کلیدواژه ها
کارورزی، نظریه‌های یادگیری، نظریه‌های تدریس، آموزش مبتنی بر شایستگی، یادگیری در محیط کار
وضعیت: پذیرفته شده