بررسی تطبیقی نقش کارورزی در شکل گیری هویت حرفه ای معلمان در ایران و ژاپن
کد مقاله : 1197-3RDINT
نویسندگان
یحیی فتاحی *1، مجید اعتمادی مهر2
1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان اراک، ایران
2اراک ، دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اراک
چکیده مقاله
هویت حرفه‌ای معلمان یکی از مؤلفه‌های کلیدی در کیفیت نظام آموزشی و توسعه سرمایه انسانی به شمار می‌رود و فرایند کارورزی نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری و تقویت این هویت دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی نقش کارورزی در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلمان در ایران و ژاپن است. این مطالعه با رویکرد توصیفی–تحلیلی و با استفاده از روش اسنادی–مقایسه‌ای انجام شده است. یافته‌های بررسی متون و سیاست‌های آموزشی دو کشور نشان می‌دهد که در ایران کارورزی بیشتر بر کسب مهارت‌های تدریس و آشنایی با محیط مدرسه متمرکز است، در حالی ‌که در ژاپن کارورزی در چارچوب نظام منسجم تربیت معلم، همراه با یادگیری مشارکتی، تجربه‌های میدانی طولانی‌مدت و فرهنگ حرفه‌ای مبتنی بر مسئولیت جمعی و بازاندیشی مستمر شکل می‌گیرد. نتیجه تحلیل تطبیقی نشان می‌دهد که کارورزی در نظام آموزشی ژاپن نقش عمیق‌تر و ساختارمندتری در توسعه هویت حرفه‌ای معلمان دارد و تأمل حرفه‌ای، کارگروهی و یادگیری ضمن‌خدمت مستمر در آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بر اساس یافته‌ها پیشنهاد می‌شود در ایران نیز بازطراحی برنامه‌های کارورزی با تأکید بر تعامل مستمر دانشگاه و مدرسه، تقویت تفکر تأملی و توسعه شبکه‌های یادگیری حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
کارورزی، هویت حرفه‌ای، تربیت معلم، آموزش تطبیقی، ایران، ژاپن
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر