ارزیابی تأثیر تجربه کارورزی بر مهارت‌های تدریس و اعتماد به نفس حرفه‌ای از نظر دانشجومعلمان (مطالعه موردی دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی پردیس فاطمه الزهرای یزد)
کد مقاله : 1195-3RDINT
نویسندگان
زینب ایزدیان *1، زاهده رحمانیان2
11 . استادیار گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. صندوق پستی14665-889. تهران. ایران z.izadian@cfu.ac.ir
22. استادیار گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. صندوق پستی14665-889. تهران. ایران . z.rahmanian@cfu.ac.ir
چکیده مقاله
تربیت حرفه‌ای معلمان از مهم‌ترین چالش‌های نظام‌های آموزشی در قرن بیست‌ویکم است. از این‌رو، برنامه‌های تربیت معلم باید به نحوی طراحی شوند که دانشجومعلمان نه‌تنها از نظر نظری، بلکه از نظر عملی و مهارتی نیز برای ایفای نقش معلمی آماده شوند. کارورزی، به‌عنوان پل میان آموزش دانشگاهی و عمل آموزشی در مدرسه، بستری برای تجربه عملی، یادگیری در موقعیت واقعی، بازتاب بر عملکرد و دریافت بازخورد هدفمند فراهم می‌آورد . این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تجربه کارورزی بر مهارت‌های تدریس و اعتماد به نفس حرفه‌ای دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی انجام شده است. . پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی–تحلیلی از نوع همبستگی و علّی–مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی پردیس فاطمه‌الزهرا یزد در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۳ است. برای گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد که دوره کارورزی به طور معناداری بر مهارت‌های تدریس و اعتماد به نفس حرفه‌ای دانشجویان تأثیرگذار بوده است. به ویژه، بین مهارت تدریس و اعتماد به نفس حرفه‌ای همبستگی بسیار قوی و معناداری وجود دارد 0.888=r با این حال، رابطه بین حمایت مدرسه/استاد راهنما و اعتماد به نفس حرفه‌ای معنادار نبود. در نهایت، پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی بر تقویت مهارت‌های عملی و فناوری در تدریس و بهبود فرایندهای بازخورد تمرکز بیشتری داشته باشند.
کلیدواژه ها
کارورزی، مهارت های تدریس، اعتماد به نفس حرفه ای، دانشجو معلم، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده