نقش کارورزی در رشد حرفه‌ای دانشجومعلمان پرورشی با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1193-3RDINT
نویسندگان
علی پیرهادی *1، مریم رستگار2، شهربانو میرانی3
1هیئت علمی
2استادیار معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران. rastgar147@cfu.ac.ir
3دانشجو معلم رشته امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران. mirani79sh@gmail.com
چکیده مقاله
تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تربیت نسلی با شایستگی‌های حرفه‌ای متمایز است که معلمان پرورشی در این مسیر نقشی راهبردی ایفا می‌کنند. این پژوهش با هدف تبیین نقش کارورزی در رشد حرفه‌ای دانشجومعلمان رشته امور تربیتی با تأکید بر آموزه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد. از نظر رویکرد، مطالعه حاضر در زمره پژوهش‌های توصیفی–تحلیلی قرار دارد و از حیث گردآوری داده‌ها، مبتنی بر روش اسنادی است. داده‌ها از طریق تحلیل محتوای اسناد بالادستی، سرفصل‌های مصوب و منابع علمی مرتبط گردآوری و بر اساس مضامین استخراج‌شده مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که کارورزی، فرایندی کلیدی در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای مربی پرورشی است و از منظر سند تحول بنیادین، نه‌فقط دوره‌ای آموزشی، بلکه عرصه‌ای برای تحقق تربیت تمام‌ساحتی و درک عملی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی محسوب می‌شود. یافته‌ها در قالب پنج مضمون اصلی طبقه‌بندی شدند: همسویی کارورزی با اهداف تربیت‌محور سند تحول، تقویت شایستگی‌های حرفه‌ای مربی پرورشی، پیوند نظریه و عمل در تربیت معلم، چالش‌های فعلی اجرای کارورزی، و ضرورت بازطراحی برنامه کارورزی بر مبنای رویکرد تحولی. جمع‌بندی نهایی بیانگر آن است که کارورزی، زمینه‌ساز رشد معنوی، دانشی و مهارتی دانشجومعلمان پرورشی و بستری مؤثر برای تحقق اهداف تربیت اسلامی در ساختار آموزش‌وپرورش کشور است..
کلیدواژه ها
کارورزی، رشد حرفه‌ای، دانشجومعلم پرورشی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی