مهارت‌یابی در شناسایی و ارائه راه‌حل برای مسائل خاص آموزشی و تربیتی در کارورزی (بررسی و حل مشکل دانش آموز در کارورزی)
کد مقاله : 1188-3RDINT
نویسندگان
هادی براجعی *
دانشجوی دانشگاه فرهنگیان اراک ایران
چکیده مقاله
یکی از چالش‌های مهم در آموزش و پرورش، شناسایی و مدیریت رفتارهای نامطلوب و پیچیده دانش‌آموزان در کلاس است، به‌ویژه در کلاس‌هایی که دارای تنوع شخصیتی و تفاوت‌های فردی گسترده هستند. این رفتارها می‌توانند فرایند یادگیری را مختل کرده و بر انگیزه و عملکرد تحصیلی سایر دانش‌آموزان اثر منفی بگذارند. این مطالعه با هدف بررسی رفتار یک دانش‌آموز دارای مشکلات رفتاری در کلاس هنر پایه هشتم و طراحی خرده فعالیت‌های هدفمند در محیط کارورزی انجام شد. روش پژوهش شامل مشاهده مستقیم و مستمر، گفتگو با معلمان و مسئولان مدرسه و بررسی شرایط خانوادگی دانش‌آموز بود. نتایج نشان داد که رفتارهای پرجنب و جوش، مزاحمت‌آمیز و پرخاشگرانه دانش‌آموز تا حد زیادی ناشی از اختلالات رفتاری مانند بیش‌فعالی و تأثیرات روانی مرتبط با فقدان یکی از والدین است. بر اساس تحلیل مسئله، خرده فعالیت منتخب، برگزاری جلسات مشاوره فردی همراه با همکاری فعال خانواده بود که باعث کاهش رفتارهای مخرب، افزایش رفتارهای مثبت و مشارکت فعال دانش‌آموز و ایجاد محیط یادگیری مثبت و سازنده شد. یافته‌ها نشان می‌دهند که تلفیق دانش نظری، تجربه میدانی و تعامل مؤثر با خانواده یکی از مؤثرترین رویکردها در مدیریت رفتارهای چالش‌برانگیز دانش‌آموزان در محیط کارورزی است.
کلیدواژه ها
رفتارهای چالش‌برانگیز دانش‌آموزان، مدیریت کلاس، کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده