| نقش کارورزی در ارتقای توانمندی های دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی |
| کد مقاله : 1182-3RDINT |
| نویسندگان |
|
رضا زند * دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| کارورزی به عنوان یکی از ارکان اصلی تربیت معلم، نقشی بنیادین در گذار دانشجو معلمان از عالم تئوری به دنیای پرمحتوای عمل در کلاس درس ایفا میکند. این مقاله با هدف بررسی عمیق و جامع ابعاد مختلف تأثیر کارورزی بر ارتقای توانمندیهای دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی تدوین شده است. آموزش ابتدایی، به واسطه اهمیت بنیادین خود در شکلگیری شخصیت و پایههای علمی و اجتماعی کودکان، نیازمند معلمانی است که نه تنها از دانش نظری غنی برخوردارند، بلکه از مهارتهای عملی، پداگوژیکی و بینفردی لازم برای مواجهه با پیچیدگیهای روزمره کلاس درس نیز بهرهمند باشند. کارورزی، بستری را فراهم میآورد تا دانشجو معلمان بتوانند آموختههای نظری خود را در عمل محک بزنند، بازتاب کنند و به سطوح بالاتری از فهم و مهارت دست یابند. این مقاله، ضمن مرور مبانی نظری کلیدی در حوزه یادگیری تجربهمحور، یادگیری موقعیتی و بازتاب، به تفصیل ابعاد گوناگون توانمندیهای ارتقایافته دانشجو معلمان از طریق کارورزی را مورد بحث قرار میدهد. این ابعاد شامل مهارتهای برنامهریزی آموزشی، مدیریت کلاس درس، تدریس و ارائه، ارزشیابی، تفکر انتقادی و حل مسئله، و همچنین شکلگیری هویت حرفهای است. در نهایت، چالشهای رایج در فرآیند کارورزی و راهکارهای مواجهه با آنها ارائه شده و چشمانداز آینده این بخش حیاتی از تربیت معلم ترسیم میگردد. نتایج این مقاله بر اهمیت سرمایهگذاری مستمر در بهبود کیفیت برنامههای کارورزی تأکید دارد. |
| کلیدواژه ها |
| کلیدواژگان: کارورزی، آموزش ابتدایی، دانشجو معلم، تربیت معلم |
| وضعیت: پذیرفته شده |