آموزش راهکارهای مسئولیت‌پذیری به دانش‌آموزان و تأثیر آنها بر گروه همسالان از نگاه کارورز
کد مقاله : 1178-3RDINT (R1)
نویسندگان
الهام عصار کاشانی *
گروه آموزش هنر، هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889‌–‌14665 تهران، ایران. elhamkashani@cfu.ac.ir
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش آموزش راهکارهای مسئولیت‌پذیری به دانش‌آموزان و تأثیر آنها بر گروه همسالان است از دید دانشجویان کارورزی ترم3 است. این پژوهش از منظر ماهیت و روش از نوع توصیفی-تحلیلی است و داده‌های پژوهش به روش میدانی و کتابخانه‌ای جمع‌آوری‌شده‌اند. در بخش میدانی پرسشنامه‌ای شامل‌40 سوال بسته: بله و خیر مورد ارزیابی قرارگرفته‌است. در این راستا بر مبنای نظریه «تقویت اجتماعی» لو ویگوتسکی، به تحلیل پاسخ‌های گروهی متشکل از 35 دانش‌آموز دختر پرداخته‌می-شود. این جامعه به صورت تصادفی از میان دانش‌آموزان مدرسه‌ای در شهرستان‌قرچک استان تهران انتخاب شده‌است که دانشجو-معلم در آن واحد کارورزی خویش را می‌گذرانده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که تعداد 22 نفر از دانش‌آموزان به تمام سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند و 13 نفر ناتمام پرسشنامه را رهاکردند؛ که از میان 13نفر، 11دانش‌آموز به تقلید و متأثر از رفتار همسالانشان پرسشنامه را ناتمام رهانمودند. تحلیل داده‌های کارورز پس از مشاهده و ارزیابی مبین آن است که 31درصد از دانش-آموزان گرایش به تأثیرپذیری بالا از همسالان داشتند. نتیجه‌گیری این پژوهش نشان‌می‌دهد که افزایش آموزه‌های مهارت فردی از جمله مسئولیت‌پذیری و تقویت آنها در گروه همسالان در پیوند با کادر مدرسه و معلمان نقش بارزی در اثربخشی مهارت‌های فردی دارد. در این راه می‌توان با تشدید نقش‌همسالان در کنار خانواده و معلمان در پیوند با روشهای مشارکتی‌ای مانند دادن پاداش گروهی، نمایش همکاری‌های بین فردی، بازسپاری فعالیت‌ها و مسئولیت‌های گروهی به همکلاسی‌ها و همسالان‌ـ مثل نظافت و نظم‌بخشی به کلاس، کمک‌کردن به همکلاسی‌های ضعیف‌ترـ همچنین برگزاری مراسم‌های مدرسه، همکاری با معلم و غیره به افزایش مهارت مسئولیت‌پذیری کمک‌کرد.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های فردی، مسئولیت‌پذیریِ دانش‌آموزان، نظریه تقویت اجتماعی، لو ویگوتسکی، تعاملات همسالان، کارورز.
وضعیت: پذیرفته شده