| چالشهای کارورزی مطالعات اجتماعی در محیط آموزشی واقعی |
| کد مقاله : 1177-3RDINT |
| نویسندگان |
|
احمد عباسی دره بیدی *1، فاطمه عرفانی2، روای مرادی میرحصار2 1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز 2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی، پردیس آیت الله کمالوند خرم آباد |
| چکیده مقاله |
| کارورزی به عنوان حلقه اتصال حیاتی میان دانش نظری و مهارتهای عملی تدریس، نقشی بنیادین در تربیت معلم دارد؛ با این حال، کارورزان مطالعات اجتماعی در محیطهای واقعی با چالشهایی روبرو هستند که اثربخشی این دوره را کاهش میدهد. این پژوهش کیفی، با هدف شناسایی و تحلیل عمیق چالشهای ادراکشده، به دنبال درک گسست میان تئوری و عمل در این حوزه است. روششناسی تحقیق از نوع کیفی بوده و برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته عمقی با ۱۲ نفر از کارورزان و معلمان راهنمای مطالعات اجتماعی جمعآوری شدند. پس از جمعآوری اطلاعات و تحلیل مفاهیم و مضامین به دست آمده، در نهایت چهار مضمون اصلی پیرامون موانع کارورزی با عنوان «گسست نظری و عملی، موانع تعامل حرفهای، چالشهای برنامهدرسی و عوامل روانشناختی» به همراه 16 مضمون فرعی و 64 مفهوم کلی شناسایی گردید. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد چالشهای کارورزی چندوجهی بوده و صرفاً فردی نیستند، بلکه ریشه در ساختار برنامههای تربیت معلم و محیط حمایتی مدرسه دارند. بنابراین، برای بهبود فرآیند، پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی بر تلفیق عملیاتی نظریهها، آموزش مهارتهای مدیریت کلاس درس واقعی، و توانمندسازی معلمان راهنما برای ارائه بازخوردهای مؤثر متمرکز شود تا کیفیت آموزش مطالعات اجتماعی ارتقاء یابد. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، مطالعات اجتماعی، تحلیل مضمون، تربیت معلم، گسست نظری_عملی |
| وضعیت: پذیرفته شده |