تبیین چالش‌های کارورزی دانشجویان پسر رشته آموزش کودکان با نیازهای ویژه در دانشگاه فرهنگیان استان یزد
کد مقاله : 1174-3RDINT
نویسندگان
ابوالفضل افتخاری شاه آباد1، احمد شریفی اردانی *2
1گروه آموزشی کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
2احمد شریفی اردانی، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران
چکیده مقاله
دانشجویان رشته آموزش کودکان با نیازهای ویژه در دوره‌های کارورزی با چالش‌هایی مواجه‌اند که کیفیت یادگیری عملی و آمادگی حرفه‌ای آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف این پژوهش، تبیین چالش‌های درس کارورزی دانشجویان پسر این رشته در دانشگاه فرهنگیان استان یزد است و به واکاوی تجربیات، موانع و راهکارهای آنان می پردازد. مطالعه با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر این رشته در سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵ بود و نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند انجام گرفت. در مجموع، ۹ نفر از دانشجویانی که تجربه مستقیم کارورزی داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته گردآوری شد و اعتبار آن‌ها با تأیید متخصصان و بازبینی مشارکت‌کنندگان تضمین گردید. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته‌ها نشان داد که فقدان تخصص و انسجام در مدارس استثنایی، ضعف در حمایت حرفه‌ای و ساختار کارورزی، و دشواری‌های ارتباطی و مدیریتی از مهم‌ترین موانع تجربه کارورزی مؤثر بودند. دانشجویان از نبود مربی راهنما، کمبود امکانات آموزشی و دشواری در تعامل با دانش‌آموزان دارای اختلالات پیچیده ابراز نارضایتی کردند. نتایج بیانگر آن بود که ساختار فعلی کارورزی نیازمند بازنگری جدی در سیاست‌های آموزشی و طراحی برنامه‌های حمایتی است. همچنین، پیشنهاد شد که پژوهش‌های آینده با نمونه‌های گسترده‌تر و روش‌های ترکیبی انجام گیرد تا زمینه بهبود عملی دوره‌های کارورزی فراهم شود.
کلیدواژه ها
کارورزی ، آموزش کودکان با نیازهای ویژه ، چالش‌های آموزشی ، پدیدار شناسی
وضعیت: پذیرفته شده