| تحلیل تفاوت چالشهای کارورزی میان دانشجومعلمان با سطوح مختلف معدل در رشته آموزش ابتدایی پردیس شهید باهنر اراک |
| کد مقاله : 1164-3RDINT |
| نویسندگان |
|
محمدمهدی شاه جانی *، محمدمهدی صفری دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش، بررسی رابطهی میان سطوح مختلف معدل دانشجومعلمان و نوع یا شدت چالشهای تجربهشده در فرایند کارورزی بود. این مطالعه از نوع علی–مقایسهای است و جامعهی آماری آن شامل ۳۰۰ دانشجومعلم از دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی میشود که بر اساس معدل به سه گروه تقسیم شدند: معدل پایین (۱۰ تا ۱۴)، معدل متوسط (۱۵ تا ۱۷) و معدل بالا (۱۸ تا ۲۰). دادهها از طریق یک پرسشنامهی محققساخته در هشت بُعد چالشهای کارورزی گردآوری و با استفاده از آزمون کروسکال–والیس تحلیل شد. یافتهها نشان داد که در هفت مؤلفه از هشت مؤلفهی چالشهای کارورزی – از جمله نظارت اساتید راهنما، هماهنگی دانشگاه و مدرسه، انگیزهی دانشجو، امکانات اجرایی، نظام ارزیابی و فرصت عملی – میان گروههای معدلی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج همچنین وجود رابطهی معکوس میان معدل تحصیلی و میزان رضایت از کارورزی را تأیید کرد؛ به این معنا که دانشجومعلمان با معدل بالاتر (۱۸ تا ۲۰) نگرشی انتقادیتر و ارزیابی پایینتری از کیفیت اجرای کارورزی داشتند، در حالی که دانشجویان با معدل پایینتر (۱۰ تا ۱۴) ارزیابی مثبتتر و رضایت بیشتری ابراز کردند. به نظر میرسد این امر ناشی از سطح بالاتر انتظارات و دقت نظر دانشجویان ممتاز نسبت به برنامهها، نظارت و کیفیت اجرای دورههای کارورزی باشد. بر این اساس، یافتهها بر ضرورت طراحی برنامههای کارورزی متناسب با سطوح مختلف عملکرد تحصیلی و ارائهی نظارت و راهنمایی فردمحور بهجای روشهای کلی و یکسان تأکید میکند. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، معدل تحصیلی، چالشهای کارورزی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |