چالش های نامرئی مدیریت کالس در دوره ی کارورزی: مطالعه ای بازتابی-تجربی در تدریس ریاضی پایه پنجم ابتدایی
کد مقاله : 1163-3RDINT
نویسندگان
محمد مهدی صفری *، محمد مهدی شاه‌جانی
دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اراک
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی و در قالب مطالعهی موردی
بازتابی، به بررسی فرایند تحول حرفهای دانشجومعلم در مواجهه
با »چالشهای نامرئی مدیریت کالس« در دورهی کارورزی
پرداخته است. هدف پژوهش، تبیین نقش بازتابگری
ساختاریافته و بازخورد راهنمایی در ارتقای شایستگیهای
مدیریتی و پیوند میان نظریه و عمل آموزشی بود. دادهها از سه
منبع — دفتر بازتاب روزانه، پرسشنامهی ادراک دانشآموزان،
و فرم بازخورد معلم راهنما — گردآوری و از طریق تثلیث
دادهها تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بازتاب منظم و
گفتوگوی تحلیلی با معلم راهنما موجب بهبود معنادار در
وضوح تدریس، تنظیم هیجانی، و ایجاد نظم درونی کالس
گردید. شاخص وضوح تدریس از میانگین ۴.۲۹ به ۴.۶۹ افزایش
یافت و ثبات هیجانی کارورز بهطور محسوسی رشد کرد. تحلیل
کیفی نیز نشان داد چالشهایی چون مدیریت زمان و تفاوت
سطح دانشآموزان از طریق بازتاب هدفمند به فرصتهای
یادگیری حرفهای تبدیل شدند. نتایج، اهمیت بازتاب آگاهانه و
بازخورد حمایتی را در رشد شایستگیهای آموزشی،
خودکارآمدی و اقتدار حرفهای معلمان آینده برجسته میسازد
کلیدواژه ها
بازتابگری ساختاریافته؛ مدیریت کالس؛ کارورزی؛ رشد حرفهای؛ تربیت معلم
وضعیت: پذیرفته شده