| چگونه توانستم تفکر انتقادی و خلاقیت را در دانشآموزان پایه سوم، در دوره کارورزی، تقویت کنم؟ |
| کد مقاله : 1159-3RDINT |
| نویسندگان |
|
نرگس فلاح * دانشگاه فرهنگیان یزد |
| چکیده مقاله |
| در این مطالعه، مسئله ضعف تفکر نقاد و تفکر خلاق در دانشآموزان پایه سوم مورد بررسی قرار گرفت و هدف پژوهش بررسی میزان این ضعف و اثربخشی مداخلات آموزشی متناسب با آن بود. روش کار بر پایه اقدامپژوهی انجام شد؛ بدین صورت که ابتدا رفتارهای شناختی و مشارکتی دانشآموزان در موقعیتهای واقعی کلاس مشاهده شد و سپس مجموعهای از فعالیتهای هدفمند شامل داستانخوانی تعاملی، طرح پرسشهای چندسطحی، گفتوگوهای هدایتشده و فعالیتهای خلاقانه طراحی و اجرا گردید. ارزیابی نتایج نشان داد که دانشآموزان پس از اجرای مداخلات، توانایی بیشتری در تحلیل موقعیتها، تولید ایدههای متنوع، ارائه دلایل منطقی، و مشارکت در بحثهای گروهی از خود نشان دادند. علاوه بر آن، کاهش وابستگی به پاسخهای آماده، افزایش اعتمادبهنفس در ابراز نظر، و بهبود توانایی ارتباطدادن تجربههای شخصی با مسائل آموزشی مشاهده شد. یافتهها نشان میدهد که حتی فعالیتهای ساده و کمهزینه، در صورتی که بر پایه تعامل، پرسشگری و ایجاد فضای امن برای ابراز نظر طراحی شوند، میتوانند به شکل قابل توجهی موجب رشد تفکر نقاد و خلاق در دانشآموزان شوند. این پژوهش نشان داد که اصلاح روش تدریس و بازآرایی فضای یادگیری میتواند نقش تعیینکنندهای در ارتقای کیفیت یادگیری و شکوفایی تواناییهای فکری کودکان داشته باشد. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، اقدام پژوهی، تفکر نقاد، تفکر خلاق |
| وضعیت: پذیرفته شده |