بررسی تأثیر کارورزی بر شکل‌گیری هویت حرفه‌ای دانشجو معلمان رشته آموزش زبان انگلیسی
کد مقاله : 1156-3RDINT
نویسندگان
خدیجه اتابکی *1، فاطمه لطیفی1، ابوالفضل خدامرادی2
1دبیر زبان انگلیسی
2دانشیار دانشگاه فرهنگیان پردیس زینب کبری (س) اراک
چکیده مقاله
با توجه به نقش و اهمیت برنامه عملی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان، این پژوهش باهدف بررسی تأثیر برنامه کارورزی بر شکل‌گیری هویت حرفه‌ای دانشجو معلمان رشته زبان انگلیسی انجام شد. نمونه این تحقیق ۴۰ نفر از دانشجو معلمان دختر رشته زبان انگلیسی ورودی 1400 دانشگاه فرهنگیان پردیس زینب کبری (س) بودند. این افراد پرسشنامه‌ای که توسط (خدامرادی و همکاران، ۱۴۰۱) طراحی و هنجاریابی شده بود را تکمیل کردند. داده‌های این پرسشنامه تحلیل و سپس به‌صورت تصادفی با ۱۰ نفر از افراد نمونه مصاحبه ساختاریافته صورت گرفت. نتایج موردبررسی قرار گرفتند و نمودار مفهومی عوامل تأثیرگذار طراحی شد. نتایج نشان داد که کارورزی بر شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلمان تأثیرگذار است و میزان این تأثیرگذاری در حد متوسط است. همچنین نتایج حاصل از داده‌های کیفی نشان داد که علت این تأثیرگذاری عوامل انسانی، عوامل حرفه‌ای و عوامل درونی هستند بنابراین به‌منظور ارتقا هویت حرفه‌ای دانشجو معلمان می‌بایست اصلاحاتی در راستای توسعه انگیزه حاصل از فعالیت‌های کارورزی در برنامه‌ریزی‌های پیش رو صورت بگیرد و همچنین در جهت تعامل هر چه بیشتر، اهداف مشترکی برای مدرسه و دانشگاه ترسیم شود و بیش‌ازپیش به عوامل مؤثر چون معلمان و استادان راهنما و خود کارورزها توجه شود.
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها: کارورزی، هویت حرفه‌ای، دانشجو معلمان، رشته آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی