| مقایسه کارورزی در مدارس تیزهوشان و مدارس عادی |
| کد مقاله : 1155-3RDINT (R1) |
| نویسندگان |
|
مجید اعتمادی مهر1، حمیدرضا صیادی *2، الهام صیادی3، علیرضا حیدری سه ده4 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی رشته علوم تجربی ، دانشگاه فرهنگیان، اراک ، ایران 3کارشناس پرورشی، معاون پرورشی آموزش و پرورش ، شوشتر، ایران 4گروه آموزش معارف، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف مقایسهی تجربهی کارورزی در دو نوع مدرسهی متفاوت، یعنی مدارس عادی و مدارس استعدادهای درخشان (تیزهوشان)، انجام شده است. کارورزی بهعنوان یکی از اصلیترین مؤلفههای تربیت معلم، نقش مهمی در انتقال دانش نظری به تجربهی عملی دارد. تفاوت در فضای آموزشی، تراکم دانشآموزان، تعاملات انسانی و امکانات آموزشی میتواند تأثیر بسزایی در کیفیت تجربهی کارورزی و رشد حرفهای معلمان آینده داشته باشد. در این پژوهش که با رویکرد کیفی و از طریق مشاهده، یادداشتهای میدانی و گفتوگوهای غیررسمی با معلمان انجام شد، دادهها از دو دورهی کارورزی نگارنده در مدارس عادی و تیزهوشان شهر اراک گردآوری گردید. یافتهها نشان داد که مدارس تیزهوشان بهدلیل جمعیت کمتر دانشآموزان، نظم ساختاری و انگیزهی بالاتر یادگیری، فرصتهای آموزشی عمیقتری برای کارورزان فراهم میکنند؛ در حالی که مدارس عادی با وجود چالشهای مدیریتی و تراکم بالا، امکان رشد مهارتهای ارتباطی، صبر و انعطافپذیری را بیشتر فراهم میسازند. بر اساس نتایج، پیشنهاد میشود تراکم کلاسها در مدارس عادی کاهش یابد، جلسات هدفمند با والدین برگزار شود و روند پذیرش دانشآموزان مستعد در مدارس تیزهوشان با روشهای چندبعدیتر انجام گیرد. بهطور کلی، تقویت کیفیت و عدالت آموزشی در هر دو نوع مدرسه میتواند تجربهی کارورزی را غنیتر کرده و در ارتقای مهارتهای حرفهای معلمان آینده نقشی مؤثر ایفا نماید. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، مدارس تیزهوشان، مدارس عادی، دانشگاه فرهنگیان، مدرسه |
| وضعیت: پذیرفته شده |