| ارزیابی مهارتهای تدریس دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در تدریس مستقل کارورزی4 مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان قم |
| کد مقاله : 1152-3RDINT |
| نویسندگان |
|
حمید جعفریان یسار *، یوسف ایرانی، حسن شرعیات استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم |
| چکیده مقاله |
| زمینه و اهداف: ارتقاء کیفیت برنامه درسی تربیت معلم مستلزم ارزیابی دقیق مهارتهای تدریس دانشجومعلمان به ویژه در برنامه درسی کسب مهارتها در کارورزی است. این پژوهش با هدف ارزیابی مهارتهای تدریس دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در تدریس مستقل کارورزی4 که شامل ۲۲ مهارت تدریس بود، انجام شد. مواد و روشها: مطالعه به روش کمی و با آزمون T تکنمونهای انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجومعلمان ترم هشتم در دوره کارورزی۴ بود. نمونه شامل ۱۲ دانشجو بود که تدریسشان توسط ۵ استاد با تجربه در برنامه درسی کارورزی ارزیابی شد. ابزار پژوهش، فرم ارزیابی مهارتهای تدریس طراحی و اعتبارسنجیشده توسط جعفریان یسار بود. یافتهها: نتایج نشان داد دانشجومعلمان در مهارتهایی مانند تعامل آموزشی، طراحی منسجم و انگیزش تدریس عملکرد مطلوبی داشتند، اما در حوزههایی چون نوآوری دیجیتال، ارزیابی آموزشی و انعطافپذیری نیازمند تقویت بودند. نتیجهگیری: یافتهها بر لزوم بازنگری در برنامههای تربیت معلم، تقویت یادگیری تجربی و طراحی نظامهای بازخورد حرفهای تأکید دارند. |
| کلیدواژه ها |
| مهارت تدریس، کارورزی، دانشجومعلم، تدریس مستقل، دانشگاه فرهنگیان. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |