واکاوی مؤلفه‌های بلوغ حرفه‌ای نومعلمان در بستر دوره کارورزی: یک مطالعه کیفی
کد مقاله : 1145-3RDINT (R2)
نویسندگان
فاطمه اکبری *
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدائی دانشگاه فرهنگیان استان سمنان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر واکاوی مؤلفه‌های بلوغ حرفه‌ای نو معلمان در بستر دوره کارورزی است. تمرکز مطالعه بر کارورزی از آن روست که این دوره قلب تربیت‌معلم بوده و تنها موقعیتی است که در آن دانشجو معلمان می‌توانند پیوند میان دانش نظری و عمل تربیتی را تجربه کنند و از خلال مواجهه واقعی با کلاس درس، به خودتنظیمی، تعهد، اخلاق حرفه‌ای و درک نقش اجتماعی دست یابند. خلأ پژوهشی موجود یعنی کمبود مطالعات فرایندی و تجربه‌محور درباره شکل‌گیری بلوغ حرفه‌ای زمینه اصلی انجام این تحقیق بود. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر تحلیل مضمون بوده و داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با ۱۳ مشارکت‌کننده شامل ۶ استاد کارورزی و ۷ نومعلم گردآوری شد. یافته‌ها نشان داد بلوغ حرفه‌ای در پنج محور شکل می‌گیرد: عدالت آموزشی، تعهد و مسئولیت‌پذیری، مدیریت هیجانات، شاگردمحوری و شفافیت ارتباطی. همچنین کارورزی از طریق تجربه موقعیت واقعی، شکل‌گیری هویت حرفه‌ای و درونی‌سازی ارزش‌های تربیتی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، هرچند چالش‌هایی مانند بی‌عدالتی سازمانی، نبود حمایت و طراحی ضعیف برنامه روند بلوغ را مختل می‌کند.
کلیدواژه ها
بلوغ حرفه‌ای، نو معلمان، دانشگاه فرهنگیان، کارورزی.
وضعیت: پذیرفته شده