| واکاوی مؤلفههای بلوغ حرفهای نومعلمان در بستر دوره کارورزی: یک مطالعه کیفی |
| کد مقاله : 1145-3RDINT (R2) |
| نویسندگان |
|
فاطمه اکبری * دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدائی دانشگاه فرهنگیان استان سمنان |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر واکاوی مؤلفههای بلوغ حرفهای نو معلمان در بستر دوره کارورزی است. تمرکز مطالعه بر کارورزی از آن روست که این دوره قلب تربیتمعلم بوده و تنها موقعیتی است که در آن دانشجو معلمان میتوانند پیوند میان دانش نظری و عمل تربیتی را تجربه کنند و از خلال مواجهه واقعی با کلاس درس، به خودتنظیمی، تعهد، اخلاق حرفهای و درک نقش اجتماعی دست یابند. خلأ پژوهشی موجود یعنی کمبود مطالعات فرایندی و تجربهمحور درباره شکلگیری بلوغ حرفهای زمینه اصلی انجام این تحقیق بود. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر تحلیل مضمون بوده و دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با ۱۳ مشارکتکننده شامل ۶ استاد کارورزی و ۷ نومعلم گردآوری شد. یافتهها نشان داد بلوغ حرفهای در پنج محور شکل میگیرد: عدالت آموزشی، تعهد و مسئولیتپذیری، مدیریت هیجانات، شاگردمحوری و شفافیت ارتباطی. همچنین کارورزی از طریق تجربه موقعیت واقعی، شکلگیری هویت حرفهای و درونیسازی ارزشهای تربیتی نقش تعیینکنندهای دارد، هرچند چالشهایی مانند بیعدالتی سازمانی، نبود حمایت و طراحی ضعیف برنامه روند بلوغ را مختل میکند. |
| کلیدواژه ها |
| بلوغ حرفهای، نو معلمان، دانشگاه فرهنگیان، کارورزی. |
| وضعیت: پذیرفته شده |