| بررسی روند رشد دانش آموزش محتوا (PCK) در معلمان شیمی از دوره کارورزی تا آغاز تدریس رسمی و عوامل مؤثر بر آن |
| کد مقاله : 1144-3RDINT |
| نویسندگان |
|
مسعود رضائی1، مصطفی مختاریان *2، سیده ریحانه حسینی3، محسن رضائی4 1دانشگاه اصفهان
آموزش و پرورش استان اصفهان 2دانشگاه اصفهان، آموزش و پرورش استان اصفهان 3دانشگاه اصفهان 4آموزش و پرورش استان اصفهان ، دانشگاه پیام نور |
| چکیده مقاله |
| هدف از این مطالعه، بررسی رشد دانش آموزش محتوا (PCK) در معلمان شیمی از دوره کارورزی تا آغاز تدریس رسمی و شناسایی عوامل فردی، آموزشی و سازمانی مؤثر بر آن است. روش تحقیق بر پایه مرور نظاممند مطالعات بینالمللی انجام شد تا الگوهای رشد PCK و چالشهای مرتبط با آموزش مفاهیم انتزاعی شیمی تحلیل شود. یافتهها نشان داد رشد PCK فرآیندی تدریجی و تحولیاب است که از دانش تکهتکه و پراکنده آغاز شده و در اثر تعامل بین تجربه میدانی، بازخورد ساختارمند و تأمل حرفهای به سطح دانش یکپارچه و کاربردی میرسد. نتایج همچنین حاکی از آن است که دانش محتوایی قوی (CK)، شرکت در دورههای محتوایی و فناوری آموزشی (TPACK) و کارورزی مبتنی بر بازخورد و هدایت مربی، نقش تعیینکنندهای در توسعه PCK دارند. بهویژه، بهکارگیری مدلهای بازتابی مانندLESMeR میتواند انتقال دانش نظری به عمل تدریس را تسهیل کند. در نهایت، بازطراحی برنامههای تربیت معلم شیمی بر اساس تلفیق تجربه میدانی با یادگیری نظری، توسعه حرفهای مداوم و توجه به زمینه فرهنگی و آموزشی دانشآموزان، از الزامات کلیدی برای ارتقای کیفیت آموزش شیمی و پرورش معلمان بازتابگر و پژوهشمحور است. |
| کلیدواژه ها |
| دانش آموزش محتوا (PCK)، رشد حرفهای معلمان شیمی، کارورزی آموزشی، بازخورد و یادگیری. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |