تبیین چالش‌ها و فرصت‌های دوره کارورزی از نگاه دانشجو معلمان ابتدایی در مقطع کاردانی
کد مقاله : 1134-3RDINT
نویسندگان
عارفه زاهدی صفا *، ادیبه برشان، محمد مهدی نقیبیان
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر تبیین چالش‌ها و فرصت‌های دوره کارورزی از نگاه دانشجو معلمان ابتدایی در مقطع کاردانی بود. این پژوهش بارویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شد. به این منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان کرمان انجام شد. نمونه‌گیری به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع اطلاعات ادامه یافت. ملاک انتخاب دانشجویان، داشتن تجربه از کارورزی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش هفت مرحله‌ای کلایزی صورت پذیرفت. جهت اطمینان از اعتبار پژوهش از راهبرد مرور همتا استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از وجود پنج مضمون اصلی و شانزده مضمون فرعی از چالش‌ها و فرصت‌های کارورزی در تجربه زیسته دانشجومعلمان بود. این مضامین عبارتند از عبور از تئوری به عمل، رابطه سه گانه، دانشجو، معلم راهنما و دانش آموز، رشد حرفه ای و هویت سازی، چالش‌ها و فشارهای روانی و عاطفی و رشد یادگیری. با توجه به نتایج حاصل، تاکید بر محاسن کارورزی و تدارک پشتیبانی‌های لازم جهت تعدیل چالش-های آن ضرورت دارد.
کلیدواژه ها
چالش، فرصت، کارورزی، معلم ابتدایی، کاردانی
وضعیت: پذیرفته شده