تأثیر کارورزی بر توانمندسازی مهارت‌های طراحی آموزشی مبتنی بر فناوری
کد مقاله : 1123-3RDINT
نویسندگان
مهدیه سادات نظری *1، رقیه خدابخش2، رحیم محجوب3
1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهیده بنت الهدی صدر، قزوین، ایران
3معلم و مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان، مدیریت پردیس های استان قزوین، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی نقش کارورزی در توانمندسازی دانشجو معلمان برای طراحی آموزشی مبتنی بر فناوری می‌پردازد. کارورزی به‌عنوان پلی میان دانش نظری و تجربه عملی، امکان می‌دهد معلمان و دانشجو معلمان مهارت‌های حرفه‌ای خود را در محیط واقعی کلاس تمرین کنند و توانایی تصمیم‌گیری و حل مسائل آموزشی پیچیده را توسعه دهند. بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در فرایند کارورزی، فرصت طراحی محیط‌های یادگیری خلاق، تعاملی و انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کند و دانشجو معلمان را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های آموزشی را با اهداف یادگیری هماهنگ سازند، بازخورد فوری ارائه دهند و یادگیری مادام‌العمر را ترویج کنند. این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و تحلیل منابع علمی معتبر، نشان می‌دهد که تلفیق کارورزی و فناوری آموزشی موجب شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلمان، ارتقای شایستگی دیجیتال، و آماده‌سازی آن‌ها برای مواجهه با چالش‌های آموزشی مدرن می‌شود. نتایج بیانگر آن است که کارورزی نه‌تنها مهارت‌های عملی معلمان را تقویت می‌کند، بلکه نقش کلیدی در توانمندسازی آن‌ها برای اجرای برنامه‌های آموزشی مؤثر و نوآورانه مبتنی بر فناوری ایفا می‌کند.
کلیدواژه ها
کارورزی، طراحی آموزشی، فناوری آموزشی، هویت حرفه‌ای معلمان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر