نقش کارورزی در افزایش مهارت تدریس معلمان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1121-3RDINT
نویسندگان
مرحمت غلامی *1، یاسر شکری پور2
1اموزگار
2پیامنور
چکیده مقاله
کارورزی یکی از مهم‌ترین دوره‌های آموزشی است که زمینه ارتقای مهارت‌های معلمی را فراهم می‌آورد. این دوره کوتاه‌مدت، به‌عنوان یکی از واحدهای دانشگاهی، می‌تواند کارورز و دانشجو را برای ورود به محیط کاری واقعی آماده کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کارورزی در افزایش مهارت تدریس معلمان دوره ابتدایی و به روش توصیفی–مروری انجام شده است. این مطالعه با استناد به مقالات و تحقیقات اخیر که از منابعی همچون Google Scholar، جهاد دانشگاهی، نورمگز و… استخراج شده، صورت گرفته است. بر اساس یافته‌های پژوهش، اهداف دوره‌های کارورزی شامل ارتقاء مهارت‌های حرفه‌ای و کاربردی، افزایش اعتماد به نفس و رشد شخصی دانشجویان، آماده‌سازی برای ورود به بازار کار و ارتقاء نگرش حرفه‌ای و اخلاق کاری می‌باشد. با این حال، چالش‌های متعددی نیز در دوره‌های کارورزی وجود دارد که شامل عدم تطابق بین آموزش دانشگاهی و نیازهای بازار کار، کمبود راهنمایی و نظارت حرفه‌ای از سوی مربیان کارورزی، فقدان ارزیابی منصفانه و ساختارمند از عملکرد کارورزان، چالش‌های روانی و اجتماعی کارورزان در محیط واقعی کار، و چالش‌های مالی و دستمزد ناکافی است. نتیجه این پژوهش نشان‌دهنده تأثیرات مثبت دوره‌های کارورزی در فراهم آوردن شرایط روحی و مهارتی برای ورود به حیطه تدریس است که به‌طور قابل توجهی موجب ارتقاء مهارت‌های معلمی می‌گردد.
کلیدواژه ها
کارورزی، تدریس، معلمان.
وضعیت: پذیرفته شده