| نقش کارورزی در افزایش مهارت تدریس معلمان دوره ابتدایی |
| کد مقاله : 1121-3RDINT |
| نویسندگان |
|
مرحمت غلامی *1، یاسر شکری پور2 1اموزگار 2پیامنور |
| چکیده مقاله |
| کارورزی یکی از مهمترین دورههای آموزشی است که زمینه ارتقای مهارتهای معلمی را فراهم میآورد. این دوره کوتاهمدت، بهعنوان یکی از واحدهای دانشگاهی، میتواند کارورز و دانشجو را برای ورود به محیط کاری واقعی آماده کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کارورزی در افزایش مهارت تدریس معلمان دوره ابتدایی و به روش توصیفی–مروری انجام شده است. این مطالعه با استناد به مقالات و تحقیقات اخیر که از منابعی همچون Google Scholar، جهاد دانشگاهی، نورمگز و… استخراج شده، صورت گرفته است. بر اساس یافتههای پژوهش، اهداف دورههای کارورزی شامل ارتقاء مهارتهای حرفهای و کاربردی، افزایش اعتماد به نفس و رشد شخصی دانشجویان، آمادهسازی برای ورود به بازار کار و ارتقاء نگرش حرفهای و اخلاق کاری میباشد. با این حال، چالشهای متعددی نیز در دورههای کارورزی وجود دارد که شامل عدم تطابق بین آموزش دانشگاهی و نیازهای بازار کار، کمبود راهنمایی و نظارت حرفهای از سوی مربیان کارورزی، فقدان ارزیابی منصفانه و ساختارمند از عملکرد کارورزان، چالشهای روانی و اجتماعی کارورزان در محیط واقعی کار، و چالشهای مالی و دستمزد ناکافی است. نتیجه این پژوهش نشاندهنده تأثیرات مثبت دورههای کارورزی در فراهم آوردن شرایط روحی و مهارتی برای ورود به حیطه تدریس است که بهطور قابل توجهی موجب ارتقاء مهارتهای معلمی میگردد. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، تدریس، معلمان. |
| وضعیت: پذیرفته شده |