بدفهمی دانشجومعلمان آموزش زبان و ادبیات فارسی درباره فرم «ج» و گزارش پایانی کارورزی ۳
کد مقاله : 1120-3RDINT
نویسندگان
ناهید دهقانی *
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.
چکیده مقاله
بررسی گزارش‌های کارورزی ۳ دانشجومعلمان رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان نشان می‌دهد، بسیاری از کارورزان، برداشت‌های سطحی و نادرستی از فرایند کارورزی 3، فرم «ج»، گزارش پایانی و اهداف آن دارند و گزارش‌های آنان با استانداردهای موردانتظار دانشگاه فاصله چشمگیری دارد. پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی‌ـ‌توصیفی و با هدف واکاوی بدفهمی‌های دانشجومعلمان آموزش زبان و ادبیات فارسی درباره فرم «ج» و گزارش پایانی کارورزی ۳ و ارائه راهکارهایی برای بهبود این فرایند انجام شده است. برای گردآوری داده‌های پژوهش، روش اسنادی و کتابخانه‌ای و استخراج و گردآوری اطلاعات مستند از فرم‌های «ج» و گزارش‌های پایانی و سپس مقایسه اطلاعات استخراج‌شده با استانداردهای تعریف‌شده ازسوی دانشگاه فرهنگیان به‌کار رفته‌ است. جامعه پژوهش شامل ۴5 گزارش کارورزی ۳ دانشجومعلمان رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان بوده است. برای تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری محتوای فرم‌های «ج» و گزارش‌های پایانی با تمرکز بر مؤلفه‌های کلیدی شامل طراحی درس، مدیریت کلاس، استفاده از ابزارهای آموزشی، تعامل با دانش‌آموزان، خودکاوی حرفه‌ای و کیفیت نگارش گزارش استفاده شده است. این کاستی‌ها بر کیفیت تدریس، خودباوری حرفه‌ای و انگیزۀ دانشجومعلمان تأثیر منفی دارد. پژوهش حاضر بر ضرورت آموزش کاربردی و هدفمند دانشجومعلمان و استادان کارورزی، ارائه بازخورد تحلیلی و بهبود مهارت‌های خودکاوی حرفه‌ای، ارائه نمونههای استاندارد فرم «ج» و گزارش پایانی برای الگوگیری، تداوم کنش‌پژوهی و خودکاوی تا پایان فرایند کارورزی و تأکید بر تجربه‌اندوزی و مشارکت فعالانه و مسئولانه کارورزان و استادان راهنما در فرایند کارورزی 3 درکنار توجه به شیوه‌نامه‌ها و استانداردهای موردانتظار دانشگاه فرهنگیان تأکید دارد.
کلیدواژه ها
کارورزی ۳، فرم «ج»، گزارش پایانی کارورزی، خودکاوی حرفه‌ای، کنش‌پژوهی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر