بررسی ظرفیت ها و چالش های دوره های کارورزی در ارتقا "باور به کارآمدی" در میان دانشجو معلمان با توجه به نظریه آلبرت بندورا
کد مقاله : 1117-3RDINT (R1)
نویسندگان
نرگس نوری زاده *1، امیر ولدی2
1دانشگاه لرستان
2دانشگاه فرهنگیان استان لرستان
چکیده مقاله
تحقیقات علمی نشان می‌دهد که "باور به کارآمدی" با دستاوردهای شغلی معلمان ارتباط مثبت و سازنده ای داشته است. شکل گیری این باور درطول دوران تحصیل و قبل از شروع به کار رسمی، برای یک معلم از اهمیت بالایی برخوردار است. برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان یکی از مهم‌ترین موقعیت‌ها برای ایجاد و تقویت این باور در میان دانشجو معلمان به شمار می‌رود. پژوهش حاضر با بهره گیری از چارچوب نظری باور به کارآمدی آلبرت بندورا و بر اساس یادداشت های میدانی در دوره‌های کارورزی دانشگاه فرهنگیان، به شیوه‌ی توصیفی-تحلیلی انجام شده است. تحلیل داده‌ها با روش استنتاجی و در قالب چهار منبع اصلی باور به کارآمدی بندورا انجام شد. یافته ها نشان می دهد، دوره‌های کارورزی در عین ایجاد فرصت برای ارتقاء سطح این باور در دانشجو معلمان، چالش هایی مانند نبود الگوی مناسب برای تدریس، تجربه های اولیه ناموفق در تدریس، عدم دریافت بازخورد مثبت و عدم توجه به عواطف را به همراه دارند و موجب تضعیف این باور می شوند. در پایان، برای مشکلات مطرح شده پیشنهادهایی ارائه شده است که می توانند در بهبود کیفیت این دوره‌ها اثربخش باشند.
کلیدواژه ها
باور به کارآمدی، برنامه کارورزی، دانشجو معلم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر