بررسی عملکرد عاطفی و مشارکتی معلمان راهنمای کارورزی در رویکرد تأملی از منظر دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان کاشان
کد مقاله : 1110-3RDINT
نویسندگان
مریم السادات نوابی قمصری *1، جمیله راحمی2، ریحانه باغشیخی3
1عضو هیات علمی گروه آموزشی الهیات دانشگاه فرهنگیان
2گروه آموزش زبان انگلیسی ،دانشگاه فرهنگیان ،صندوق پستی889-14665 تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تحقق نقش‌های «همکار مشارکتی» و «حامی عاطفی» معلمان راهنما از منظر دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان کاشان انجام شد. همچنین تلاش گردید خلأهای موجود در ایفای این نقش‌ها شناسایی و راهکارهایی برای ارتقای توسعه حرفه‌ای معلمان و دانشجومعلمان ارائه شود. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی بود و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته با ۱۲ گویه در مقیاس پنج‌درجه‌ای لیکرت بود که عملکرد معلمان راهنما را در هر دو بعد از دیدگاه کارورزان مورد ارزیابی قرار داد. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان تعلیم و تربیت و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (0.84) تأیید شد. جامعه آماری شامل 115 دانشجومعلم مونث با تجربه حداقل دو دوره کارورزی بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. یافته‌های حاصل از تحلیل آمار توصیفی نشان داد در حیطه «همکار مشارکتی»، دانشجومعلمان عموماً معلمان راهنما را محدودکننده در واگذاری وظایف اجرایی نمی‌دانند و تا حدی فرصت تجربه واقعی کارورزی را دریافت کرده‌اند. با این حال، هماهنگی میان معلمان راهنما و اساتید کارورزی در سطحی متوسط ارزیابی شد و ضعف در آموزش و آگاهی معلمان راهنما نسبت به فرایند کارورزی به‌عنوان چالش مهم شناسایی گردید. در حیطه «حامی عاطفی»، نتایج بیانگر وجود تعامل مثبت و بازخورد حمایتی بود؛ به‌ویژه رابطه مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل میان کارورزان و معلمان راهنما برجسته شد. با این حال، در برخی ابعاد مانند همراهی مستمر یا فراهم‌سازی فرصت‌های نوآورانه، دیدگاه‌ها متنوع و گاه انتقادی بود. این نتایج ضرورت بازنگری در آموزش و توانمندسازی معلمان راهنما و تقویت نظام بازخورد حرفه‌ای در کارورزی را برجسته می‌سازد.
کلیدواژه ها
معلمان راهنما، کارورز، دانشجو معلم، همکار مشارکتی، حمایت عاطفی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی