| نقش کارورزی در توسعه حرفهای دانشجو معلمان زیستشناسی |
| کد مقاله : 1106-3RDINT |
| نویسندگان |
|
الهام قاسملو * گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| کارورزی به عنوان یکی از مهمترین تجربههای عملی در آموزش معلمی، نقش حیاتی در توسعه حرفهای دانشجو معلمان زیستشناسی دارد. این دورهها مهارتهای تدریس، طراحی درس، مدیریت کلاس و حل مسئله را تقویت میکنند و به دانشجویان کمک میکنند تا آموختههای نظری خود را در محیط واقعی کلاس به کار گیرند. همچنین، کارورزی موجب شکلگیری هویت حرفهای، افزایش اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجو معلمان میشود و آنان را برای ورود موفق به حرفه آموزش آماده میسازد. با وجود این، چالشهایی مانند کمبود حمایت اساتید راهنما، منابع ناکافی و عدم هماهنگی میان برنامههای نظری و عملی میتواند اثربخشی کارورزی را به شکل قایل توجهی کاهش دهد. بررسی پژوهشهای فارسی و بینالمللی نشان میدهد که طراحی دقیق، بازخورد مستمر و هماهنگی میان دانشگاه و مدرسه میزبان از عوامل کلیدی موفقیت دورههای کارورزی هستند. یافتهها تأکید میکنند که کارورزی به عنوان یک تجربه عملی چندبعدی، نقطه عطفی در مسیر توسعه حرفهای دانشجو معلمان زیستشناسی است. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، آموزش معلمی، دانشجو معلمان زیستشناسی، توسعه حرفهای، هویت حرفهای |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |