نقش کارورزی در توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان زیست‌شناسی
کد مقاله : 1106-3RDINT
نویسندگان
الهام قاسملو *
گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران
چکیده مقاله
کارورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین تجربه‌های عملی در آموزش معلمی، نقش حیاتی در توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان زیست‌شناسی دارد. این دوره‌ها مهارت‌های تدریس، طراحی درس، مدیریت کلاس و حل مسئله را تقویت می‌کنند و به دانشجویان کمک می‌کنند تا آموخته‌های نظری خود را در محیط واقعی کلاس به کار گیرند. همچنین، کارورزی موجب شکل‌گیری هویت حرفه‌ای، افزایش اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجو معلمان می‌شود و آنان را برای ورود موفق به حرفه آموزش آماده می‌سازد. با وجود این، چالش‌هایی مانند کمبود حمایت اساتید راهنما، منابع ناکافی و عدم هماهنگی میان برنامه‌های نظری و عملی می‌تواند اثربخشی کارورزی را به شکل قایل توجهی کاهش دهد. بررسی پژوهش‌های فارسی و بین‌المللی نشان می‌دهد که طراحی دقیق، بازخورد مستمر و هماهنگی میان دانشگاه و مدرسه میزبان از عوامل کلیدی موفقیت دوره‌های کارورزی هستند. یافته‌ها تأکید می‌کنند که کارورزی به عنوان یک تجربه عملی چندبعدی، نقطه عطفی در مسیر توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان زیست‌شناسی است.
کلیدواژه ها
کارورزی، آموزش معلمی، دانشجو معلمان زیست‌شناسی، توسعه حرفه‌ای، هویت حرفه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر