| ارائه راهکارهای عملی برای بهبود شرایط و افزایش اثر بخشی دوره های کارورزی در محیط واقعی |
| کد مقاله : 1105-3RDINT |
| نویسندگان |
|
مهسا رضائی گروی *، فاطمه رمضانی، مهلا رضائی گروی، آرزو احمدآبادی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| دوره های کارورزی دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان نقش حیاتی دارد و میتواند نقش مهمی در تربیت معلمان کارآمد ایفا کند. کارورزی به عنوان حلقه اتصال بین آموخته های تئوری دانشجو معلمان و عملی کردن آنها به شمار میآید. هدف این مقاله، شناسایی چالشها و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای کیفیت دورههای کارورزی در دانشگاه فرهنگیان است. با مرور مطالعات پیشین و تحلیل یافتههای پژوهشگران، مشخص شد که دورههای کارورزی با مشکلاتی در سه سطح فردی، آموزشی و فیزیکی مواجهاند.ازجمله چالشهای اصلی میتوان به ضعف مهارتهای حرفهای معلمان راهنما( فردی)، ناهماهنگی بین دانشگاه و مدارس(آموزشی)، کمبود منابع و امکانات( فیزیکی)، برنامه اشاره کرد.همچنین، نقلقولهای دانشجو-معلمان و اساتید نشاندهندهی کمبود توجه، زمان، انگیزه و فضای مناسب برای یادگیری هستند. مقاله با تأکید بر اهمیت کارورزی در تربیت معلمان توانمند، راهکارهایی نظیر طراحی دورههای آموزشی ویژه برای اساتید، ایجاد شبکههای همکاری بین دانشگاه و مدارس، برگزاری کارگاههای عملی و تقویت زیرساختهای آموزشی را پیشنهاد میکند. این راهکارها میتوانند زمینهساز افزایش اثربخشی کارورزی و تحقق اهداف بنیادین تربیت معلم باشند. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، اثر بخشی، چالش ها، راهکارهای عملی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |