بررسی تطبیقی نظام های کارورزی در نظام های تربیت معلم جهان وایران
کد مقاله : 1104-3RDINT (R1)
نویسندگان
حسین اکبری *1، سید جواد حسینی2
1گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر ، اراک، ایران
2استاد آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهید با هنر، اراک، ایران
چکیده مقاله
کارورزی به عنوان یکی از اجزای مهم آموزش در تربیت معلم به حساب می‌‌آید، که به ادغام نظریه و عمل در آموزش مساعدت می‌‌کند. هدف این مقاله، بررسی نظام‌های کارورزی در تربیت معلم ایران و کشورهای منتخب دنیا از جمله فنلاند، سنگاپور، استرالیا، انگلستان و ژاپن به عنوان یک مطالعه تطبیقی است. نتایج به‌دست آمده از مرور سیستماتیک منابع علمی از سال 1397 تا 1402 و نیز تجربه کشورهای موفق در آموزش معلمین به‌روشنی بیان می‌‌کند که به منظور اثربخش‌سازی نظام‌های کارورزی، این کشورها سیستم‌های کارورزی خود را به‌صورت فرآیند پژوهشی، تدریجی و بازخورد محور و قابل انعطاف طراحی و اجرایی کرده‌اند. در این نظامها، ارتباط تنگاتنگ میان دانشگاه و مدرسه، فعال بودن استاد ناظر و چند سویه بودن سیستم ارزشیابی کارآموزان ازجمله ویژگیهای سیستم کارورزی به حساب می‌‌‌آید.از سوی دیگر، نظام کارورزی در ایران با مشکلاتی مانند عدم هماهنگی بین نهادهای آموزشی، کمبود مربی‌های حرفه‌ای و نبود سیستم ارزیابی جامع، روبرو است. نتایج به‌دست آمده، نشان می‌‌دهد که می‌‌توان با اصلاح ساختار کارورزی به‌خصوص در تقویت مهارت‌های عملی، تربیت استادان کارآمد در نظام مبتنی‌بر کارورزی و طراحی برنامه درسی منعطف، به توسعه حرفه ای معلمان در ایران کمک کرد.
کلیدواژه ها
کارورزی، تربیت معلم، مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، توسعه حرفه‌ای معلمان.
وضعیت: پذیرفته شده