| بررسی تطبیقی نظام های کارورزی در نظام های تربیت معلم جهان وایران |
| کد مقاله : 1104-3RDINT (R1) |
| نویسندگان |
|
حسین اکبری *1، سید جواد حسینی2 1گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر ، اراک، ایران 2استاد آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهید با هنر، اراک، ایران |
| چکیده مقاله |
| کارورزی به عنوان یکی از اجزای مهم آموزش در تربیت معلم به حساب میآید، که به ادغام نظریه و عمل در آموزش مساعدت میکند. هدف این مقاله، بررسی نظامهای کارورزی در تربیت معلم ایران و کشورهای منتخب دنیا از جمله فنلاند، سنگاپور، استرالیا، انگلستان و ژاپن به عنوان یک مطالعه تطبیقی است. نتایج بهدست آمده از مرور سیستماتیک منابع علمی از سال 1397 تا 1402 و نیز تجربه کشورهای موفق در آموزش معلمین بهروشنی بیان میکند که به منظور اثربخشسازی نظامهای کارورزی، این کشورها سیستمهای کارورزی خود را بهصورت فرآیند پژوهشی، تدریجی و بازخورد محور و قابل انعطاف طراحی و اجرایی کردهاند. در این نظامها، ارتباط تنگاتنگ میان دانشگاه و مدرسه، فعال بودن استاد ناظر و چند سویه بودن سیستم ارزشیابی کارآموزان ازجمله ویژگیهای سیستم کارورزی به حساب میآید.از سوی دیگر، نظام کارورزی در ایران با مشکلاتی مانند عدم هماهنگی بین نهادهای آموزشی، کمبود مربیهای حرفهای و نبود سیستم ارزیابی جامع، روبرو است. نتایج بهدست آمده، نشان میدهد که میتوان با اصلاح ساختار کارورزی بهخصوص در تقویت مهارتهای عملی، تربیت استادان کارآمد در نظام مبتنیبر کارورزی و طراحی برنامه درسی منعطف، به توسعه حرفه ای معلمان در ایران کمک کرد. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، تربیت معلم، مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، توسعه حرفهای معلمان. |
| وضعیت: پذیرفته شده |