مطالعه پدیدارشناسی نقش برنامه کارورزی در شکلگیری هویت حرفه ای و توسعه شایستگی های دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1103-3RDINT
نویسندگان
محمدرضا احمدی *
خیر
چکیده مقاله
این مطالعه به بررسی نقش برنامه کارورزی در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای و توسعه شایستگی‌های دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پرداخت. پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد و داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با ۲۰ دانشجومعلم و تحلیل اسناد برنامه‌های کارورزی گردآوری شد.
یافته‌ها نشان داد برنامه کارورزی در ایجاد پیوند بین نظریه و عمل، تقویت اعتماد به نفس حرفه‌ای و توسعه مهارت‌هایی چون مشاهده تأملی، طراحی فعالیت‌های یادگیری، حل مسئله و انجام پژوهش‌های عمل‌محور موفق عمل کرده است. همچنین این برنامه در شکل‌گیری تدریجی هویت معلمی و درک بهتر از نقش‌ها و مسئولیت‌های حرفه‌ای مؤثر بوده است.
با این حال، چالش‌هایی شامل محدودیت‌های زمانی، ضعف در نظام راهنمایی و نظارت، ناهماهنگی بین دانشگاه و مدرسه، کمبود آمادگی حرفه‌ای برخی راهنمایان و محدودیت امکانات و فضای آموزشی شناسایی شد.
مطالعه نشان داد که علیرغم چالش‌های موجود، برنامه کارورزی ظرفیت بالایی در تربیت معلمان دارای شایستگی‌های حرفه‌ای دارد و بهبود آن مستلزم بازنگری در زمان‌بندی، تقویت نظام نظارتی، توسعه زیرساخت‌های اجرایی، برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای راهنمایان و ایجاد هماهنگی مؤثر بین دانشگاه و مدارس می‌باشد.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجو معلم، دانشگاه فرهنگیان، هویت حرفه ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر