| الگوی مطلوب مدارس تجربی در کارورزی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با الهام از تجربه زیسته کارورزی در نظام سلامت؛ الزامات و بایسته ها |
| کد مقاله : 1100-3RDINT |
| نویسندگان |
|
حمید طریفی حسینی * استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| این مطالعه با هدف تبیین الزامات استقرار الگوی مدارس تجربی در تربیت عملی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به عنوان محور تحول کیفی در دانشگاه فرهنگیان و با الهام از تجربه موفق ادغام نظام کارورزی در نظام آموزش و نظام ارایه خدمت در نظام سلامت انجام شد. روش تحقیق با رویکرد کیفی و به صورت اسنادی و استنتاجی انجام شد. دادهها از طریق بررسی نظاممند اسناد بالادستی و آثار پژوهشی مرتبط با موضوع گردآوری شد. یافتهها نشان داد که تحقق این الگو مستلزم یکپارچهسازی نظامات آموزش، پژوهش و کارورزی در بستر مدارس تجربی به عنوان واحدهای ارائه خدمت و آزمایشگاههای زنده آموزشی نظام تربیت معلم است. همچنین، تعیین نسبت حقوقی و اداری و کارکردی مدارس تجربی با دانشگاه فرهنگیان، تعریف استانداردهای شفاف حرفهای برای ارتقای کارورزان به سطوح بالاتر کارورزی، بازنگری برنامههای درسی با رویکرد شایستگیمحور، بهکارگیری مدیران و معلمان دارای صلاحیتهای تأییدشده در مدارس تجربی، تجهیز مدارس تجربی به زیرساخت ها و فناوریهای نوین و استقرار نظام تضمین کیفیت برای مدارس تجربی از دیگر الزامات کلیدی شناسایی شده است. |
| کلیدواژه ها |
| مدارس تجربی، کارورزی، دانشگاه فرهنگیان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |