الگوی مطلوب مدارس تجربی در کارورزی ‏دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با الهام از تجربه زیسته کارورزی در نظام سلامت؛ الزامات و بایسته ها
کد مقاله : 1100-3RDINT
نویسندگان
حمید طریفی حسینی *
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
این مطالعه با هدف تبیین الزامات استقرار الگوی مدارس تجربی در تربیت عملی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به عنوان محور تحول کیفی در دانشگاه فرهنگیان و با الهام از تجربه موفق ادغام نظام کارورزی در نظام آموزش و نظام ارایه خدمت در نظام سلامت انجام شد. روش تحقیق با رویکرد کیفی و به صورت اسنادی و استنتاجی انجام شد. داده‌ها از طریق بررسی نظام‌مند اسناد بالادستی و آثار پژوهشی مرتبط با موضوع گردآوری شد. یافته‌ها نشان داد که تحقق این الگو مستلزم یکپارچه‌سازی نظامات آموزش، پژوهش و کارورزی در بستر مدارس تجربی به عنوان واحدهای ارائه خدمت و آزمایشگاه‌های زنده آموزشی نظام تربیت معلم است. همچنین، تعیین نسبت حقوقی و اداری و کارکردی مدارس تجربی با دانشگاه فرهنگیان، تعریف استانداردهای شفاف حرفه‌ای برای ارتقای کارورزان به سطوح بالاتر کارورزی، بازنگری برنامه‌های درسی با رویکرد شایستگی‌محور، به‌کارگیری مدیران و معلمان دارای صلاحیت‌های تأییدشده در مدارس تجربی، تجهیز مدارس تجربی به زیرساخت ها و فناوری‌های نوین و استقرار نظام تضمین کیفیت برای مدارس تجربی از دیگر الزامات کلیدی شناسایی شده است.
کلیدواژه ها
مدارس تجربی، کارورزی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر