| واکاوی تأثیر چالشهای کارورزی بر شکلگیری صلاحیتهای حرفه ای دانشجومعلمان |
| کد مقاله : 1099-3RDINT (R1) |
| نویسندگان |
|
اعظم سادات پیش بین *1، یگانه دانشمند گل آینه2 1استادیار گروه آموزش فلسفه و منطق دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی |
| چکیده مقاله |
| کارورزی به عنوان حلقه پیوند نظریه و عمل، نقشی محوری در تربیت معلمان فکور و کارآمد ایفا میکند. این پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی، با هدف تبیین چالشهای پیشروی دانشجومعلمان در دورههای کارورزی دانشگاه فرهنگیان و تأثیر آن بر شکلگیری صلاحیتهای حرفهای آنان انجام شد. دادههای این پژوهش مبتنی بر تجربه زیسته مؤلف به عنوان یکی از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان گردآوری و با استفاده از تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که چالشهای کارورزی در دو مضمون اصلی «چالشهای ساختاری» (شامل: تعامل ناکارآمد بین نهادهای مرتبط، فقدان نظام تشویق و تقدیر، شکاف میان اهداف تئوریک و نیازهای عملی، و عدم تطابق مدرسه کارورزی با محل خدمت آینده) و «چالشهای محتوایی- برنامهریزی» (شامل: فشردگی زمان و محرومیت از فرصت آزمون و خطا، کم توجهی به برخی دروس، گروهبندی نامناسب، کمبود معلمان مجرب و آشنا با فناوریهای آموزشی، و عدم همراهی استاد مشاور علوم تربیتی و روانشناسی، فقدان منابع آموزشی غنی و استاندارد) دستهبندی میشوند. این چالشها موجب کاهش اثربخشی دورههای کارورزی و ایجاد شکاف بین آموزش نظری و عمل تربیتی شدهاند. در پایان، راهکارهای کاربردی در دو سطح کلان و خرد، برای تحول در نظام کارورزی و تربیت معلمان توانمند و انعطافپذیر پیشنهاد شده است. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، چالشها، دانشجومعلمان |
| وضعیت: پذیرفته شده |