| بررسی میزان تطابق بین انتظارات کارورزان و واقعیتهای مدارس در برنامه کارورزی: مطالعه موردی کارورزی یک رشته دبیری زبان انگلیسی |
| کد مقاله : 1097-3RDINT |
| نویسندگان |
|
ابوالفضل خدامرادی *، مجید نوروزی گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| کارورزی بهعنوان قلب تپنده برنامه درسی در دانشگاههای تربیتمعلم باهدف ایجاد پیوند بین نظریه و عمل از اهمیت ویژهای برخوردار است. لذا این پژوهش باهدف بررسی میزان تطابق بین انتظارات دانشجو معلمان از درس کارورزی و واقعیتهای این واحد درسی در مدارس مجری کارورزی انجام شد. بدین منظور 59 نفر از دانشجو معلمان رشته دبیری زبان انگلیسی (30 دختر و 29 پسر) بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای ارزیابی انتظارات آزمودنیها از برنامه کارورزی یک، از پرسشنامهای محقق ساخته مشتمل بر 20 گویه در سه خرده مقیاس (همکاری و تعامل، رشد و توسعه حرفهای، و احساسات و عواطف) قبل از شروع ترم تحصیلی استفاده شد. پس از حضور کارورزان در مدارس کارورزی، دیدگاه کارورزان نسبت به واقعیتهای این درس در مدارس مجری کارورزی با استفاده از پرسشنامهای مشابه مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون t نمونههای زوجی نشان داد در خرده مقیاسهای همکاری و تعامل، و احساسات و عواطف برنامه کارورزی از حد انتظار کارورزان موفقتر عمل کرده ولی در خرده مقیاس رشد و توسعه حرفهای انتظارات را برآورده میکند. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد عامل جنسیت در این زمینه متغیر تأثیرگذاری نبوده و کارورزان دختر و پسر از الگوی مشابهی تبعیت میکنند. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت واحد کارورزی یک در دانشگاه فرهنگیان توانسته است تا حدودی انتظارات کارورزان را برآورده کند اما در بخش رشد و توسعه حرفهای که مشتمل بر مؤلفههای مهارتی است نیازمند تقویت است. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، صلاحیتهای حرفهای، برنامه درسی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |