| یادگیری ضمنی به عنوان پیامد پنهان درس کارورزی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان |
| کد مقاله : 1095-3RDINT |
| نویسندگان |
|
فروغ مرادیان * 1. گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف تبیین و شناسایی ابعاد و نمودهای یادگیری ضمنی بهعنوان یکی از پیامدهای پنهان درس کارورزی در میان دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. با توجه به ماهیت موضوع، رویکرد پژوهش کیفی و از روش تحقیق نظریه زمینه ای استفاده شد. جامعه آماری شامل تعدادی از دانشجومعلمان و استادان راهنمای درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1404–1403 بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و از نوع گلوله برفی، ۱۲ نفر از دانشجومعلمان، فارغ التحصیلان و ۵ نفر از استادان راهنما بهعنوان مشارکتکنندگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بود که با محوریت تجربههای زیسته از فرآیند کارورزی انجام شد و سپس تحلیل گردید. یافتههای اولیه نشان داد که دانشجومعلمان در جریان کارورزی علاوه بر یادگیریهای رسمی و آشکار، در سطوح مختلف شناختی، عاطفی و اجتماعی دچار یادگیریهای ضمنی شدهاند؛ از جمله یادگیری هنجارهای سازمانی مدارس، درک واقعیتهای حرفه معلمی، و شکلگیری هویت معلمی. نتایج پژوهش بیانگر آن است که کارورزی، فراتر از اهداف آموزشی مصوب، بستری برای شکلگیری یادگیریهای ناآشکار اما تأثیرگذار بر نگرش و عملکرد آینده دانشجومعلمان فراهم میکند. |
| کلیدواژه ها |
| واژگان کلیدی: یادگیری ضمنی، کارورزی، دانشجومعلم، دانشگاه فرهنگیان. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |