نقش فناوری اطلاعات در فرآیند کارورزی دانشجو‌معلمان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1086-3RDINT
نویسندگان
شبنم عباسی *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
کارورزی در دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان رکن اصلی و قلب تپنده تربیت معلم، نقشی حیاتی در آماده‌سازی نسل آینده معلمان ایفا می‌کند، چرا که فرصتی بی‌بدیل برای تلفیق دانش نظری کسب‌شده در کلاس درس با تجربه عملی در محیط واقعی مدرسه را فراهم می‌سازد. در عصر حاضر که با گسترش سریع فناوری اطلاعات و تحولات عمیق در نظام آموزشی مشخص می‌شود، اهمیت نقش راهبردی این فناوری در ارتقاء کیفیت، کارایی و اثربخشی تجربه کارورزی بیش از پیش پررنگ شده است. استفاده به‌موقع، هوشمندانه و هدفمند از ابزارهای فناوری اطلاعات، قابلیت این را دارد که به صورت چندبعدی به بهبود فرایند یاددهی-یادگیری، مستندسازی نظام‌مند فعالیت‌ها، افزایش تعامل آموزشی میان دانشجو معلم، استاد راهنما و معلم راهنما، ارائه بازخورد آموزشی دقیق‌تر و به‌هنگام و در نهایت توسعه قابل توجه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجو معلمان کمک کند. این مقاله با اتخاذ رویکردی توصیفی-تحلیلی، به بررسی جامع و نظام‌مند کاربردها، مزایا و چالش‌های کلیدی ناشی از بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در فرایند کارورزی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان می‌پردازد تا راهبردهایی برای حداکثرسازی پتانسیل این ترکیب ارائه نماید.
کلیدواژه ها
فناوری اطلاعات، کارورزی، مهارت‌های حرفه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده