| اثربخشی روش مشاهده هدفمند ویدیوهای تدریس و مشاهده سنتی در کلاس بر توسعه مهارتهای حرفهای دانشجومعلمان |
| کد مقاله : 1085-3RDINT (R1) |
| نویسندگان |
|
مبین عابدی *، نگین عابدی، محمد سجادی آموزش و پرورش ناحیه 1 اراک |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی دوره کارورزی به شیوه مشاهده هدفمند ویدئوهای تدریس نسبت به مشاهده سنتی کلاس بر مهارت حرفه ای دانشجومعلمان رشته آموزش زبان عربی بود. جامعه آماری شامل دانشجومعلمان رشته عربی پردیس آیت الله طالقانی قم در سال تحصیلی 1404-1403 بود. نمونه پژوهش شامل دو کلاس 25 نفری بود که به روش هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی، به عنوان گروه گواه و آزمایش در نظر گرفته شد. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. ابتدا، پرسشنامه مهارت های حرفه ای معلمان بابایی (1393) در دو گروه اجرا و سپس گروه آزمایش طی دو ترم، دوره کارورزی 1 و 2 را به روش تلفیقی مشاهده سنتی و مشاهده هدفمند گذراندند، و پس آزمون از دو گروه گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و در بخش استنباطی شامل تحلیل کوواریانس چند متغیره بود؛ هم چنین تحلیل داده ها با نسخه 25 نرم افزار spss انجام شد. یافته ها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه، در همه مولفه های مهارت های حرفه ای معلمان، تفاوت معنادار وجود دارد(05/0>P) بنابراین می توان نتیجه گرفت که گذراندن واحد های کارورزی به هر دو روش مشاهده منجر به توسعه مهارت های حرفه ای دانشجو معلمان میشود اما اثربخشی روش مشاهده هدفمند به صورت مکمل برای روش مشاهده سنتی، اثربخشی بالاتری دارد و مطابق نتایج حاصل شده تفاوت دو روش در توسعه مهارت های حرفه ای دانشجومعلمان محسوس است. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، مشاهده هدفمند، مشاهده سنتی، مهارت های حرفه ای، دانشجو معلمان. |
| وضعیت: پذیرفته شده |