تأثیر حضور دانشجو‌معلمان در فرآیند کارورزی بر سازگاری اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان ابتدایی شهر بجنورد
کد مقاله : 1080-3RDINT
نویسندگان
علی حمیدی *
دکتری روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ،بجنورد ، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر حضور دانشجومعلمان در فرایند کارورزی بر سازگاری اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان ابتدایی شهر بجنورد بود. طرح پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با گروه کنترل و پیش‌آزمون–پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه‌های پنجم و ششم مدارس دولتی شهر بجنورد بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 60 نفر به‌صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل جای‌گذاری شدند. برنامه مداخله کارورزی به‌مدت شش هفته و بر اساس مدل‌های تنظیم هیجان گراس (Gross, 1998, 2015) و یادگیری اجتماعی بندورا (Bandura, 1986) طراحی شد و در قالب فعالیت‌های مشاهده، مدل‌سازی و بازسازی شناختی اجرا گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه سازگاری اجتماعی متسون (Matson, 1988) و پرسش‌نامه تنظیم شناختی هیجان (Garnefski & Kraaij, 2006) بودند که پایایی درونی آن‌ها به‌ترتیب 0.81 و 0.84 گزارش شد. تحلیل داده‌ها با آزمون کوواریانس و مدل معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS 25 و AMOS 24 صورت گرفت. نتایج نشان داد حضور دانشجومعلمان بر سازگاری اجتماعی (η²=0.24، p<0.01) و تنظیم شناختی هیجان (η²=0.22، p<0.01) تأثیر معناداری دارد. مدل معادلات ساختاری نیز حاکی از نقش میانجی جزئی تنظیم شناختی هیجان در ارتباط بین حضور کارورزان و سازگاری اجتماعی بود (β=0.22، p<0.01). این یافته‌ها تأکید می‌کنند که حضور فعال دانشجومعلمان در فرآیند کارورزی می‌تواند به ارتقاء توانایی‌های هیجانی و اجتماعی دانش‌آموزان و بهبود کیفیت تعامل آموزشی در محیط‌های یادگیری ابتدایی منجر شود
کلیدواژه ها
دانشجومعلم، سازگاری اجتماعی، تنظیم شناختی هیجان، مدل گراس، آموزش ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده