| کاربرد هوش مصنوعی مولد در بازطراحی تجربه کارورزی معلمان: از شبیهسازی موقعیتهای واقعی تا بازخورد خودکار |
| کد مقاله : 1078-3RDINT |
| نویسندگان |
|
زهرا فتاحی حسن آباد * دانشجوی دکترای گروه علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران ایران |
| چکیده مقاله |
| کارورزی بهعنوان مؤلفهای بنیادین درتربیت معلم، نقش مهمی درپیوند میان دانش نظری و مهارتهای عملی ایفا میکند. با وجود این اهمیت، کارورزی سنتی با چالشهایی همچون محدودیت موقعیتهای واقعی، کمبود بازخورد بهموقع و فرصت اندک برای یادگیری بازتابی مواجه است. در سالهای اخیر، ظهور فناوریهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT و Gemini فرصتهای تازهای را برای بازطراحی تجربه کارورزی فراهم کردند زیرا قادرند موقعیتهای آموزشی شبیهسازیشدهای ایجاد کنند که درآن کارورزان بتوانند تصمیمگیری،تعامل آموزشی و بازخورد فوری را تجربه کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش مصنوعی مولد دربازطراحی تجربه کارورزی معلمان و تحلیل تأثیر آن بر رشد مهارتهای حرفهای ونگرش کارورزان نسبت به فناوریهای هوشمند انجام میشود. این مطالعه بارویکرد ترکیبی اکتشافی–تبیینی و در دو مرحله اجرا شد. در بخش کیفی، از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با استادان و کارورزان، مؤلفههای طراحی محیط کارورزی هوشمند استخراج و مدل مفهومی اولیه تدوین و در بخش کمی، طرح شبهآزمایشی پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد و اثر استفاده از محیط هوش مصنوعی مولد بر متغیرهایی همچون رشد مهارتهای حرفهای، کیفیت بازخورد و پذیرش فناوری بررسی گشت. ابزارهای گردآوری داده شامل پرسشنامههای محققساخته و مدل پذیرش فناوری (TAM) است. یافتهها نشان داد استفاده از محیطهای کارورزی مبتنی برهوشمصنوعی مولد میتواند موجب بهبود معنادار مهارتهای تدریس، تصمیمگیری آموزشی و بازتاب حرفهای شود. همچنین، کیفیت بازخورد خودکار و درک سودمندی فناوری نقش مهمی در پذیرش و اثربخشی این رویکرد دارند. نتایج این پژوهش میتواند به طراحی الگوی «کارورزی هوشمند» برای تربیت معلمان در عصر هوش مصنوعی و توسعه سیاستهای آموزشی نوین یاری رساند. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی مولد، کارورزی معلمان، بازخورد خودکار، یادگیری تجربی، پذیرش فناوری، مهارتهای حرفهای معلم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |