بررسی مشکلات تمرین تدریس دانشجو معلمان در برنامه درسی کارورزی
کد مقاله : 1076-3RDINT
نویسندگان
فریبرز عرفانی زاده *1، حامد عبدی2
1عضو هیات علمی
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر مرکزی
چکیده مقاله
این پژوهش حاضر با روش مروری و با هدف بررسی بررسی مشکلات تمرین تدریس دانشجو معلمان در برنامه درسی کارورزی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از مقالات علمی منتشر شده در پایگاه‌ اینترنتی گوگل اسکالر استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که دانشجو معلمان در طول تمرین تدریس با سه نوع مشکل روبرو می شوند که عبارتند از: مشکلات مرتبط با خود دانشجو معلمان (دشواری تهیه طرح درس، فقدان صلاحیت تدریس، استفاده بیش از حد از فناوری، عدم توانایی مدیریت کلاس، دشوار بودن رعایت قوانین مدرسه، عدم همکاری با معلمان، عدم تسلط برموضوع تدریس، نداشتن مهارت در ارزیابی، عدم اعتماد به ارائه‌ی درس خود، جذاب نبودن کلاس، تاکید زیاد بر محتوای کتاب درسی)، مشکلات مربوط به اساتید راهنمای کارورزی (بازخورد ناکافی کافی اساتید، تحمیل انتظارات دشوار، حضور کوتاه مدت در کلاس درس دانشجو معلمان و عدم نظارت مناسب، نبود رابطه صمیمانه بین دانشجو معلمان و اساتید راهنما، عدم تمایل اساتید راهنما به بازدید از مدرسه، عدم ارائه فرم های مربوط به کارورزی، عدم ارائه ایده جدید، عدم تعامل اساتید راهنما با معلمان راهنما) مشکلات مرتبط با مدارس کارورزی (عدم باور مدرسه به توانایی دانشجو معلمان در تکمیل برنامه درسی، عدم استقبال مدرسه از روش‌ها و تکنیک‌های جدید در تدریس، عدم معرفی رسمی دانشجو معلمان به مدرسه، تداخل تدریس دانشجو معلم با دروس دیگر، عدم نظارت معلم راهنما، عدم همکاری معلمان مدرسه، نبود اقدام انضباطی مشخص برای سوء رفتار دانش آموزان در کلاس درس دانشجو معلم، کمبود تجهیزات آموزشی مورد نیاز و عدم باور معلمان راهنما به توانایی اداره کلاس دانشجو معلمان).
کلیدواژه ها
تمرین تدریس، مشکلات تمرین تدریس، کارورزی، دانشجو معلمان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی