| بررسی تطبیقی مدلهای جهانی تربیت معلم و کاربرد آن در بهبود دوره کارورزی |
| کد مقاله : 1075-3RDINT |
| نویسندگان |
|
سعیده کمالی نهاد *1، آسیه ابراهیم زاده2، شبنم عباسی3 1عضو هیئت علمی پیمانی دانشگاه فرهنگیان اصفهان 2عضو هیئت علمی رسمی -آزمایشی دانشگاه فرهنگیان 3عضو هیئت علمی پیمانی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| ادغام فناوریهای دیجیتال در نظامهای تربیت معلم از اهمیت فزایندهای برخوردار است و نقش برنامههای توسعه حرفهای معلمان (TPD) در این زمینه حیاتی به شمار میرود. این پژوهش با بررسی تطبیقی مدلهای جهانی تربیت معلم و تحلیل ۲۳ مطالعه نظاممند، نشان داد که برنامههای توسعه حرفهای مؤثر بر پایه شخصیسازی آموزشها، استفاده از رویکردهای ترکیبی آموزش حضوری و مجازی، و حمایت مستمر نهادی طراحی میشوند. این ویژگیها مستقیماً به بهبود دورههای کارورزی کمک کرده و آمادگی معلمان را برای اجرای موفق فناوریهای نوین در کلاس درس افزایش میدهند. تجربه کشورهای پیشرو مانند انگلستان، ژاپن و کانادا تأکید دارد که پیوند قوی میان آموزش نظری و کارورزی عملی، بهرهگیری از مربیگری حرفهای و حضور فعال در محیطهای آموزشی واقعی، نقش مهمی در ارتقای مهارتهای تخصصی و دیجیتال معلمان ایفا میکند. همچنین، اهمیت استمرار آموزش، بازخورد مستمر و ایجاد جوامع یادگیری حرفهای برای تثبیت نگرش مثبت معلمان نسبت به فناوری مورد تأکید است. نهادینهسازی حمایتهای فناورانه، زیرساختهای مناسب و بومیسازی برنامههای تربیت معلم بر اساس شرایط اجتماعی و فرهنگی هر کشور از عوامل کلیدی موفقیت است. یافتهها نشان میدهد که تلفیق این رویکردها در بازطراحی دورههای کارورزی میتواند موجب تربیت معلمان توانمندتر، نوآورتر و آماده مواجهه با چالشهای آموزشی نوین شود و ارتقای پایدار کیفیت آموزش را به همراه آورد. این پژوهش مسیر روشنی برای تحول نظام تربیت معلم ایران با بهرهگیری از تجربیات جهانی و تأکید بر آموزش مستمر و فناوری محور ارائه میدهد. |
| کلیدواژه ها |
| دوره کارورزی، تربیت معلم، توسعه حرفهای معلمان، ادغام فناوری دیجیتال. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |