پیامدهای حضور کارورزان تربیت‌بدنی در مدارس: اثرگذاری یا اثرپذیری
کد مقاله : 1073-3RDINT (R1)
نویسندگان
ریحانه زرباف *
گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به روش کتابخانه‌ای و با هدف مرور تحلیلی و مقایسه‌ای پیامدهای حضور کارورزان تربیت‌بدنی در مدارس و بررسی اثرات دوسویه آن بر معلمان راهنما، دانش‌آموزان و کارورزان انجام شد. جامعه‌ی آماری این نوشتار شامل کلیه مقالات نمایه شده در پایگاه‌های معتبر علمی بودند که بعد از غربالگری به شیوه نمونه‌گیری هدفمند، با استفاده از کلید واژه‌های: کارورز تربیت‌بدنی، معلم راهنما، پیامدهای آموزشی و دانشجومعلم و با هدف بررسی کیفی محتوای مقالات برای یافتن سوال اصلی مطالعه، مورد انتخاب قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که حضور کارورزان یک زیست‌بومِ یادگیری مشارکتی ایجاد می‌کند که در آن همه کنشگران به‌طور همزمان و به‌صورت پویا و دوطرفه در حال اثرپذیری و اثرگذاری می‌باشند. پیامدهای این زیست‌بوم در سه حیطه‌ی روانی-اجتماعی (شکل‌گیری هویت حرفه‌ای و تجدید حیات شغلی)، آموزشی (بهبود کیفیت تدریس و یادگیری) و سازمانی (فرصت‌ها و چالش‌های ساختاری) تبلور می‌یابد. تحلیل عوامل مؤثر نشان می‌دهد که این پیامدها، امری قطعی نبوده و توسط یک ساختار سلسله‌مراتبی از عوامل شامل: شایستگی کارورز و اثربخشی معلم راهنما در سطح فردی، سرمایه‌ی سازمانی مدرسه و دانشگاه در سطح زمینه‌ای و در نهایت کیفیتِ طراحی برنامه درسی کارورزی در سطح کلان، مشروط می‌شوند. تعامل این عوامل تعیین کننده‌ی خروجی این زیست‌بوم به‌صورت توسعه جمعی یا تنش سیستماتیک خواهد بود. بر این اساس، بهره‌برداری بهینه از ظرفیت کارورزان مستلزم گذار از نگاه تک‌بعدی و اتخاذ رویکردی سیستماتیک و چندسطحی است. در نهایت سرمایه‌گذاری همزمان برای تقویت نهاده‌های انسانی، غنی‌سازی بستر سازمانی مدارس و بازنگری اساسی در برنامه‌های درسی کارورزی توصیه می‌شود.
کلیدواژه ها
کارورز، آموزش، تربیت‌بدنی، معلم راهنما، دانش‌آموز، اثرگذاری متقابل
وضعیت: پذیرفته شده