| تحلیل چالشهای تعامل کارورزان با محیط مدرسه و ارائه مدل معلم-یار |
| کد مقاله : 1072-3RDINT (R1) |
| نویسندگان |
|
سعاد جنامی *1، معصومه مرزبان2 1دانشجو معلم 2گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشهای تعامل کارورزان با محیط مدرسه انجام شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل ۱۰۰ نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود که به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری شد که روایی محتوایی آن تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ بیش از ۰/۷ محاسبه گردید. یافتهها نشان داد که تعامل کارورزان با محیط مدرسه در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. مهمترین چالشها شامل موانع ساختاری (کمبود امکانات و منابع)، موانع ارتباطی (فقدان بازخورد سازنده و هماهنگی) و همچنین تفاوتهای جنسیتی و رشتهای بود. بدترین وضعیت مربوط به دسترسی به امکانات و منابع بود و دانشجویان رشتههای الهیات و عربی کمترین رضایت را داشتند. در نتیجه، بازنگری در مدلهای فعلی و استقرار مدل نوین «معلم-یار» با تأکید بر برنامهریزی منسجم، تأمین منابع و ارائه بازخورد مستمر پیشنهاد میگردد. |
| کلیدواژه ها |
| تعامل کارورزان، محیط مدرسه، موانع ساختاری، رضایت کارورزان، مدل معلم-یار. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |