تحلیل چالش‌های تعامل کارورزان با محیط مدرسه و ارائه مدل معلم-یار
کد مقاله : 1072-3RDINT (R1)
نویسندگان
سعاد جنامی *1، معصومه مرزبان2
1دانشجو معلم
2گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش‌های تعامل کارورزان با محیط مدرسه انجام شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل ۱۰۰ نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود که به روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته گردآوری شد که روایی محتوایی آن تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ بیش از ۰/۷ محاسبه گردید. یافته‌ها نشان داد که تعامل کارورزان با محیط مدرسه در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. مهم‌ترین چالش‌ها شامل موانع ساختاری (کمبود امکانات و منابع)، موانع ارتباطی (فقدان بازخورد سازنده و هماهنگی) و همچنین تفاوت‌های جنسیتی و رشته‌ای بود. بدترین وضعیت مربوط به دسترسی به امکانات و منابع بود و دانشجویان رشته‌های الهیات و عربی کمترین رضایت را داشتند. در نتیجه، بازنگری در مدل‌های فعلی و استقرار مدل نوین «معلم-یار» با تأکید بر برنامه‌ریزی منسجم، تأمین منابع و ارائه بازخورد مستمر پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه ها
تعامل کارورزان، محیط مدرسه، موانع ساختاری، رضایت کارورزان، مدل معلم-یار.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر